Erik Røste (NTB Scanpix)

Vedtak i skistyret

Norges Skiforbund avholdt styremøte tirsdag. Her er de viktigste vedtakene.

Rent Særforbund
Skistyret innstiller på at NSF inngår en samarbeidsavtale med Antidoping Norge rundt prosjektet Rent Særforbund.
Rent Særforbund er etkonsept som er utviklet av Antidoping Norge for å hjelpe særforbund til å sette forebyggende antidoping arbeid systematisk på agendaen.

Dette er starten på prosessen. I et ledd i avtaleinngåelsen for å bli sertifisert som Rent Særforbund skal det utarbeides en handlingsplan for NSF sitt forebyggende antidopingarbeid i norsk skiidrett som fremlegges for skitinget i juni.
- Vi vil absolutt være med på å sette antidoping og verdiarbeid systematisk arbeid på agendaen, og ser frem til dette. Konseptet skal sikre et minimum av antidopingkunnskap i hele organisasjonen, og vise tydelige holdninger til doping gjennom konkrete handlinger. Denne prosessen ser vi frem til å starte opp i løpet av kort tid, sier generalsekretær i NSF, Stein Opsal.

NM langrenn til Tromsø
Skistyret tildelte NM langrenn til Tromsø i 2016.
Tromsø arrangerte NM langrenn del 2 for to år siden med suksess. Søknaden tar utgangspunkt i at skistadion og løypenettet på Kvaløysletta skal benyttes. Anlegg og løyper er allerede FIS-godkjent. Nødvendig bygg i og omkring langrennstadion, samt god infrastruktur dekker også behovet for et norgesmesterskap.

- Skistyret mente det var Tromsøs tur i år. Det blir spennende med et så stort og prestisjefylt mesterskap i Nord-Norge. Ikke minst håper vi på mange flotte tv-timer med skisport fra Nord-Norge med flott natur rundt, sier skipresident Erik Røste.

Mesterskapet planlegges til månedsskiftet januar/februar, men det knytter seg foreløpig usikkerhet rundt den internasjonale terminlista i februar 2016.
Skipresidenten er glad for mange og gode søknader. I år var det fire søkere til det prestisjefylte mesterskapet.

Støtter VM-søknad i telemark
Det kan gå mot et nytt VM i telemark i Telemark.
Skistyret støtter søknaden fra Fjellguten Skilag om å søke VM i Telemark 2019, men flere ting skal på plass før en eventuell endelig søknad sendes Det internasjonale skiforbundet innen 1. april.

En eventuell tildelingen skjer på FIS kongressen i Barcelona i juni 2014. Fjellguten Skilag arrangerte et svært vellykket VM i Telemark 2011 og gjennomfører årlige WC arrangement på Gaustablikk. Klubben har de beste forutsetninger for å arrangere et vellykket VM.
- Fjellguten Skilag er en liten klubb, men har lagt ned en enorm innsats for telemarksporten i mange år. Vi håper at alt kommer på plass slik at vi kan sende inn en søknad innen et par måneder, sier skipresident Erik Røste.

Går i dialog med Trøndelag

Skistyret behandlet i dagens møte igangsettelse av prosessen frem mot valg av  fremtidig VM søker i nordiske grener.

Skistyret besluttet å gi generalsekretæren fullmakt til å inngå dialog med søkemiljøet i Trøndelag og Trondheim kommune for å iverksette arbeidet om å fylle formalkravene med sikte på å være neste arrangør av VM i Nordiske grener. På bakgrunn av tidligere vedtak på skitinget, vil valg av neste arrangør av VM i Nordiske grener før eventuell tildeling av OL i 2022, forutsette skitingets sin tilslutning. Saken vil derfor bli fremlagt for Skitinget i juni 2014.

Norges skiforbund legger til grunn en del formalkrav ved valg av fremtidige VM arrangører.

- Dette går blant annet på krav til vertskommune, kommunal garanti, finansiering av arrangementet, lokal arrangør, anleggskrav, garantier for host broadcaster og ikke minst rundt organiseringen av mesterskapet gjennom et arrangørselskap, forklarer skipresident Erik Røste.

Han understreker at skiforbundet er godt informert om arbeidet som er igangsatt i Trøndelag og ser at dette er prosjekt som hele regionen virkelig ønsker.