Klart for World Cup Lillehammer

5.-7. desember er det klart for World Cup i nordiske grener på Lillehammer.

Disse stiller for Norge i langrenn. Se sak på skiforbunde.no
Disse stiller for Norge i hopp. Se sak på skiforbundet.no
Disse stiller for Norge i kombinert. Se sak på skiforbundet.no

Mest sette nordiske helg i World Cup på tv 2013.
Mest komplekse World Cup-helg med 11 konkurranser på tre dager.
Totalt 20 000 tilskuere 2013. Målsetting om 30 000 tilskuere i år.

Totalt antall akkrediterte: Cirka 3000
Dette fordeler seg på:
Utøvere: Cirka 430
Tv/media: Cirka 340
Andre akkrediterte: 2060
Frivillige: Cirka 600

Antall deltakende nasjoner: 28
Antall fullbookede hotell i Lillehammerområdet: 10

Arrangørene er godt forberedt foran årets World Cup som arrangeres 5.-7.desember. Totalt skal det arrangeres 11 World Cup-renn på tre dager. I år som i fjor er det utfordringer knyttet til snøforhold.

Hoppbakken er klar og langrennsløypene er godt preparert.
- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra både utøvere og teamene etter trening i dag. Været har vært på våres side siste uka og prognosene for helga er svært lovende med kuldegrader og lite vind gjennom hele helga. Nå gleder vi oss til å ta i mot tusenvis av tilskuere. Det som også motiverer og driver oss fremover, er at vi ligger langsiktig inne på FIS-kalenderen de kommende årene med nordisk helg første helga i desember. Dette sikrer forutsigbarhet hver år fremover, sier leder for organisasjonskomiteen for World Cup Lillehammer, Eiliv Furuli.

På siste møte i organisasjonskomiteen i kveld ble de siste detaljene spikret. Torsdag er det offisiell trening i langrenn og hopp, mens konkurransene avgjøres fra fredag til søndag.

World Cup-publikummet kan oppleve tre dager tettpakket med World Cup-renn

- Vi gleder oss, et enda bedre program enn i fjor. I tillegg har vi oppjustert servicenivået til publikum ytterligere. Dette blir knallbra, mener Furuli.

Med oppgradering for publikum menes nytt, stort publikumstelt på langrennsarenaen, gratis skyttelbuss fra Lillehammer sentrum alle tre dager. Enda større publikumstelt i hoppbakken med alle rettigheter. World Cup-stien fra langrennsarenaen ned til hoppbakken får også et ansiktsløft med mye opplevelser for publikum.

-Vi er opptatt av at publikum skal trives og ha det moro. I tillegg til de oppgraderingene vi har gjort er vi overbevist om at vi har et bedre sportslig program I år enn vi hadde i fjor, sier Furuli.

Storbakke fredag og lørdag
Nytt av året er at det blir hopprenn i den store bakken både lørdag og søndag. Programmet på lørdag er også litt kortere enn det var i fjor.
- Når publikum kommer ned World Cup-stien vil hopprennet i den store bakken for gutta starte. Da har de hatt en god opplevelse med underholdning og aktiviteter fra Birkebeineren og ned til hoppbakken. Her kan vi friste med den store bakken og ikke minst et større publikumstelt og et større publikumsområde enn i fjor. Med alle rettigheter selvfølgelig, og levende musikk! Hele dagen avsluttes med fakkeltog til byen hvor Kulturnatt kan lokke med et program som varer ut i de små timer, forteller Furuli.

- Men de justeringer vi har gjort med det nye programmet, så mener vi at det er realistisk å håpe på 30.000 publikummere totalt gjennom disse tre dagene. I fjor var det rundt 20.000. I fjor var det første gangen vi arrangerte en komplett World Cup, nå blir produktet enda bedre, og da er det naturlig at vi hever målsettingen ytterligere, sier Furuli.

Det er åpningsseremoni i Lillehammer sentrum, Sigrid Undsets plass, torsdag kl. 19.00.

Rennprogram
Fredag 5.12: