Torsdag ble den siste snøkontrollen gjennomført, og World Cup på Lillehammer går etter planlagt, Her Øistein Lunde, Eiliv Furuli og Terje Lund.

Vant kampen mot snøen

World Cup på Lillehammer 5.-6 og 7. desember går som planlagt i både hoppbakken og på Birkebeineren Skistadion.

Arrangørene har fått akkurat de kuldegradene de trengte, og kan love topp forhold både i bakken og på løypene. Torsdag ble det gjennomført den siste og offisielle snøkontrollen.

- Når det gjelder hoppbakken ser det veldig bra, og i bakken vil det bli ordinær trening før offisiell trening til World Cup.  For langrenn er det godt å slå fast at, til tross for en varm og snøfattig start på sesongen, så går langrennet på Lillehammer som planlagt, sier FIS-sin offisielle snø kontrollør, Terje Lund, som også er arrangementssjef i Norges Skiforbund.

For arrangøren har det vært  en hektisk periode.

- Den siste kuldeperioden var akkurat den vi trengte. Nå produseres det snø både i Lysgårdsbakkene og på Birkebeineren Skistadion samtidig som vi kjører ut den snøen vi lagret fra i vinter, forteller daglig leder i World Cup Lillehammer, Eiliv Furuli.

- Klart vi har vært nervøse, men det holder akkurat i år, slik det var i fjor. Jeg tror nok dette er nå vi må regne med i årene som kommer, og det må vi ha i planlegginga hele veien, sier Furuli.

Lillehammer skal i denne helgen arrangere ikke mindre enn 11. World Cup-renn i hopp, kombinert og langrenn.

-Det er mye som skal på plass, men nå er det alle viktigste sikret, snøen.  Da da puster vi litt lettere, sier Furuli.

En snødekket Birkebeiner Skistadion mandag morgen. Etter dette har det blitt produsert mye snø. Fra venstre Eiliv Furuli, ass. rennleder Cato Andre Granseth , rennleder Torbjørn Brox Pettersen og ansvarlig for løypevakter Eivind Mæhlum