En snødekket Birkebeiner Skistadion mandag morgen. Fra venstre Eiliv Furuli, ass. rennleder Cato Andre Granseth , rennleder Torbjørn Brox Pettersen og ansvarlig for løypevakter Eivind Mæhlum.

Status på Lillehammer

World Cup Lillehammer 2014 er godt forberedt foran årets World Cup som arrangeres 5.-7.desember.

Totalt skal det arrangeres 11. World Cup- arrangement. I år som i fjor er det utfordringer knyttet til snøforhold.

-Faktisk er ikke årets situasjon så veldig annerledes enn den vi hadde i 2013, forteller ledere for organisasjonskomiteen for World Cup Lillehammer, Eiliv Furuli.

Arrangøren er i god rute i forhold til planleggingen. I forhold til snø er det flere alternativer.

-Vi følger værprognosene nøye, og har gjort det over lang tid. Videre har vi god kontakt med vår egen meteorolog Kristin Gislefoss.  Vi har startet produksjonen av snø både i hoppbakken og på langrennsarenaen. Denne uka ser lovende ut både i forhold til produksjon i Lysgårdsbakken og på Birkebeineren Skistadion, selv om det mandag er mildvær.  Vår samarbeidspartner Lillehammer Olympiapark  har mulighet til å plassere snøkanoner på Nordseter hvor det er bedre forhold for snøproduksjon. Her har vi fått tilgang på Landetjernet som gir oss vann som er av en riktigere kvalitet for snøproduksjon enn det vi har på Birkebeineren Skistadion. I hoppbakken  vil  vi produsere snø fra minus to til tre og nedover. På langrennsarenaen trenger vi ytterligere noen ekstra grader for å sette i gang.  sier Furuli.

På langrennsarenaen skal det minimum være ei løype på  3,75 kilometer.

Snø fra i vinteren 2014

I tillegg til det en regner med å produsere fram til rennstart har arrangørene lagret snø fra i vinter sist sesong. Den ligger på skistadion, og er under sagflis.

-Vi har fulgt denne snøhaugen nøye gjennom sommeren. Tidligere i denne uke hadde vi en ny snøkontroll, og kvalitet på snøen er bra. Vi tar sikte på å åpne snøhaugen og starte utkjøringen  tirsdag eller onsdag denne uka, sier Furuli.

- Endelig snøkontroll er satt til torsdag 27. november. Da vil det bli bestemt om det blir World Cup som planlagt, eller om vi vil ta i bruk Natrudstilen på Sjusjøen på reservearena for langrenn. Vi har en god dialog med gjengen på Sjusjøen, og vet at det er flotte forhold på Sjusjøen. Det gir oss en ekstra trygghet. Så uansett hva som skjer blir det 11. World Cup-renn på Lillehammer, sier Furuli.

Fortsatt rolig

-Vi har som en forstår flere muligheter, og disse vurderes fortløpende. Vi vet at mange ønsker å komme til Lillehammer for å trene. Langrennsmessig har vi flere steder rundt oss med gode forhold som kan benyttes. Når det gjelder hoppbakken så mener vi at den vil kunne være klar for trening mandag 1. desember slik prognosene nå ser ut. Endelig avgjørelse tas som sagt 27. November, også i forhold til trening og program i forkant av World Cup, sier Furuli

Både Norges Skiforbund og FIS blir kontinuerlig oppdatert om utviklingen. Arrangementssjef i Norges Skiforbund Terje Lund er FIS sin snøkontrollør i alle disipliner.

Slik så hoppbakken ut mandag morgen.