Birgit Skarstein

OL/PL-prosessene skal evalueres

På bakgrunn av at søknaden om OL/PL 2022 i Oslo nå er trukket på bakgrunn av manglende støtte fra de to regjeringspartiene, har Idrettsstyret besluttet at det skal gjennomføres en evaluering av idrettens arbeid med denne prosessen.

Evalueringen skal også se nærmere på idrettens arbeid med OL/PL-prosessene for 2014, 2018, og på arbeidet som ledet frem til en enstemmig statsgaranti og tildelingen av Ungdoms-OL 2016 til Norge og Lillehammer.

- Målet med denne evalueringen er å trekke lærdom fra OL/PL-prosessene, som norsk idrett har gjennomført de siste årene. Denne lærdommen vil kunne ligge til grunn for evt. fremtidige OL/PL-prosesser, og for søknadsprosesser for andre store internasjonale idrettsarrangement vi måtte ønske til Norge, uttaler utvalgsleder og idrettsstyremedlem Oddvar Johan Jensen.

Med seg i utvalget får Jensen paralympisk utøver Birgit Skarstein, fotballpresident Yngve Hallén, ishockeypresident Gerhard Nilsen, leder i Oppland Idrettskrets Berit Brørby, leder i Finnmark Idrettskrets May Bente Eriksen, samt tidligere langrennssjef i FIS Odd Martinsen og journalist/forfatter og konsulent Otto Ulseth.

- Dette er meget kompetente mennesker som gir utvalget komplementær kompetanse og utvalget skal jobbe på et selvstendig grunnlag, fortsetter Jensen.

Evalueringsutvalget starter sitt arbeid i slutten av november og har som mål å legge fram sin rapport for Idrettsstyret i mars 2015.
- Utvalget vil involvere idrettsorganisasjonen i evalueringsprosessen for å sikre at bredden av erfaringer og synspunkter i idrettens arbeid med OL/PL-prosesser blir ivaretatt. Jeg vil understreke at jobben utvalget nå går i gang med skal være en faglig basert evaluering. Dette er ingen granskning, sier Jensen.

- Målet er at vi på en balansert og helhetlig måte skal trekke ut det beste av den lærdom og den erfaring som er gjort i de ulike OL/PL-prosessene, avslutter utvalgsleder Oddvar Johan Jensen.

Utvalget er gitt følgende mandat av Idrettsstyret:

Utvalget skal evaluere for å lære for å forbedre idrettens rolle og arbeid i fremtidige søkerproesesser med bakgrunn i søknadsprosessene for Vinter‐OL/PL i 2014, YOG 2016, OL/PL 2018, med hovedvekt på OL/PL 2022.