Erik Røste (NTB Scanpix)

Statsbudsjettet 2015

Opptrapping av tippenøkkelen fullføres til 64 prosent.

Finansminister Siv Jensen og kulturminister Thorhild Widvey har i dag bekreftet at regjeringen fullfører opptrappingen av tippenøkkelen i 2015. Av overskuddet til Norsk Tipping, 3,425 milliarder kroner, vil Norsk idrett i 2015 få 64 prosent. Dette vil utgjøre nærmere 2,2 milliarder kroner.

Under barne- og ungdomstrening i Manglerud ishall i dag annonserte finansminister Siv Jensen og kulturminister Thorhild Widvey at regjeringen fullfører opptrappingen av tippenøkkelen, som den forrige regjeringen påstartet i 2013. Dette er også en oppfølging av tidligere lovnader i Stortingsmelding om idrett, Den norske idrettsmodellen.

- Vi er veldig glade for at regjeringen følger opp og fullfører opptrappingen av tippenøkkelen til 64 prosent for norsk idrett. Det betyr en økning på over 600 millioner i siste tingperiode. Dette har vært en viktig idrettspolitisk sak som hele idretts-Norge har stått bak, sier skipresident Erik Reset.

Han sier videre at det er et stort behov for nye anlegg rundt omkring i hele Norge. Med denne fullføringen av tippenøkkelen vil etterslepet gå ned og nye anlegg vil bli bygget.

Idrettspresident Børre Rognlien er stolt over at et viktig punkt som ble vedtatt på Idrettstinget i 2011 nå blir gjennomført fullt og helt.
- Ca. 620 millioner kroner er økningen til norsk idrett av tippeoverskuddet fra 2010 til 2015. Dette har vært en meget viktig idrettspolitisk sak for Idrettsstyret å levere på overfor idretts-Norge, sier Børre Rognlien.