Høstmøte Zürich

De tradisjonelle høstmøtene i FIS hadde fokus på langtidsplanlegging under sist ukes møter i Zürich.

På høstmøtet til FIS planlegges tradisjonelt langtidsterminlister, samt presiseringer av regelverket foran vinterens sesong. I tillegg til at de ulike komiteene og grenene også hadde andre saker oppe. Her finner du aktuelle nyhetssaker fra møtene.

Hopp
Hoppkomiteen i Det internasjonale skiforbundet har valgt å ikke ta i bruk det nye skiflygingskonseptet i vinter. Det nye konseptet, som blant annet går ut på tre tellende omgang og inndeling i grupper, har vært prøvd i sommer. Konseptet ble testet i forbindelse med sommerens Grand Prix-renn i Wisla Einsiedeln og Courchevel. Rennleder Walter Hofer har store ambisjoner med skiflyging i fremtida, og et nytt konsept er under utarbeidelse. Et nytt skiflygingskonsept skal diskuteres videre til sommeren. Frem til dette skal blant annet ny tv-grafikk utvikles.

Hoppdresser (1-2 centimeter større enn sist vinter), som ble testet i løpet av sommeren, kan også brukes til vinteren. Testene av ryggbeskyttelser i sommer var også vellykket, og kan også benyttes av utøverne i konkurranser til vinter.  Ellers ble det gjort mindre presiseringer av regelverket.

Se saker på fisski.com

Langrenn

Det nye sprintformatet i langrenn blir testa ut i Lahti og Drammen til vinteren. Det er også godt mulig at konseptet blir testa ut i andre renn, men ikke i World Cup. Hovedhensikten er å gjøre sprintrennene mer sportslig rettferdig. Statistikken viser at  utøverne i andre semifinale  for herrer har langt mindre sjanse for å havne på pallen enn om utøveren starter i første seminfinale. Mye av årsaken går på at hviletiden mellom semifinale nummer én er mye lengre enn om utøveren havner i semifinale nummer to.

Det nye forslaget går ut på at de beste utøverne i prologen får velge sin vei videre i henholdsvis kvart- og semifinale. Først ut til å velge kvartfinaleplass er 11. mann i prologen, deretter nummer ti og oppover. Vinner Ola Vigen Hattestad sin prolog får han velge kvartfinaleheat som 11. løper. Det er løperen selv som må velge sin plass, og det skal utarbeides regler for de som ikke møter. Det skal være en plan B dersom det er meldt skikkelig dårlig vær eller om det er sprengkulde.

Oberstdorf tar over for Oberhof i årets Tour de ski. Det er fortsatt diskusjoner hvor lang prologløypa skal være. I fjor var den 3,0 og 4,0 km, mens mye taler for at den kan bli henholdsvis 3,5 og 4,5 kilometer.

WC Otepää: Ny sprintløype.

WC Drammen: Ny løype. Start lengre nede mot elva.

Kvote Tour de Canada: Full distanse kvote, 50 prosent sprint+ WC overall 14/15 og COC leder.

FIS starter et omfattende prosjekt for at samtlige langrennsløpere skal få FIS-punkter fra 16-årsalder. Arbeidet skal legges frem for kalenderkonferansen til sommeren.

Alpint
Kvitfjell får vinterens råeste super-G-løype. I hvert fall om vi snakker antall høydemetre.

Det blir endringer i Super G-løypa i Kvitfjell til vinteren. 7.-8. mars 2015 er det igjen klart for fartsfest i Gudbrandsdalen. Super-G-løypa får neste  år cirka 10-15 sekunders lengre vinnertid, og med en høyere høydeforskjell enn det FIS tillater, men helgens høstmøte i Zürich ga grønt lys for at arrangørene kan flytte starten til over Vinterhogget. Dermed blir det et nytt startsted for super-G. Arrangørene har allerede klargjort et nytt startsted i sommer. Ulempen med den tidligere super-G-starten er at det første henget blir lite preparert i forhold til resten av traseen, mens med denne endringen så vil prepareringen bli lik hele veien. Dermed blir det også en sportslig bedre trasé.

I Val d'Isère blir det også en ny storslalåmløype på grunn av at henget er så bratt. Det blir lengre mellom portene og arrangørene fikk grønt lys til et lite avvik fra FIS-kravene under helgas møte.

FIS har ikke funnet en god nok løsning for det tradisjonelle utforrennet i italienske Bormio i romjula, og rennet er flyttet til Santa Caterina, som ligger rett ved Bormio.

Freestyle
Vinterens freestyle-VM vil bli sendt gratis på YouTube.

Telemark
Telemarkssporten investerer i ny programvare for renn foran vinteren. Både som er tilpasset FIS-standard, har løsninger for streaming, grafikk, storskjerm, tv- og resultattavler. Det er det franske selskapet Vola Timing som skal utvikle løsningen på vegne av telemarkkomiteen. Programvaren skal testes ut i forbindelse med World Cup-åpningen i østerrikske Hintertux siste helga i november.

Kombinert
Det ble blant annet snakket om nyskapningen kvinnekombinert på møtene i Zürich.

Generelt
Tidligere toppidrettsutøver, Hedda Berntsen, hadde et innlegg på barne- og ungdomsmøte rundt å finne motivasjon til å holde på med sport.

Hedda Berntsen i Zürich. Foto: FIS

Rundt sikkerhet hadde sekretæren i den medisinske komiteen, Jenny Shute, en presentasjon rundt problemer med hjernerystelse og hvordan de kan påvirke og idrettsutøverne på lang sikt.

VM-arrangørene diskuterte teknologiske muligheter