Guri Hetland (i.m.) blir prosjektleder for søkeprosessen for å få ski-VM til Trondheim 2021. Her sammen med ordfører Rita Ottervik og skipresident Erik Røste. (Carl-Erik Eriksson)

Blir prosjektleder for søkeprosessen

Søkerkomiteen for ski-VM til Trondheim har engasjert Guri Hetland (40) som prosjektleder.

Hetland er engasjert som prosjektleder for Trondheim Kommune og NSFs søknad om å arrangere VM i nordiske grener i 2021. Hun ble formelt oppnevnt av Trondheim Kommune og NSF tirsdag 28. oktober.

- Vi så i Oslo i 2011 og i Trondheim i 1997 hvor mye et ski-VM betyr. Et nytt VM i Trondheim vil gi store muligheter for Trøndelag, ikke bare for idretten, men også for næringslivet, vitenskapsmiljøene og kulturen. Jeg er veldig glad for å få lede søknadsarbeidet og ser frem til å ta fatt på et spennende prosjekt. Etter fire år som landslagstrener i langrenn i Sveits, blir det interessant å jobbe med idrett i et annet perspektiv, sier Hetland.
Hun har de siste årene har bodd i Davos i Sveits, men flytter i løpet av våren tilbake til Trondheim.

Guri Hetland

Arbeidet går ut på å lede søkeprosessen frem til avgjørelse på FIS-kongressen i Cancun i Mexico i 2016. Hetland har de sisteårene vært herretrener og landslagssjef i langrenn i det sveitsiske skiforbundet. Tidligere har hun jobbet for FIS som internasjonal TD, hun var rennleder sist Trondheim arrangerte World Cup i langrenn i 2009 og hun er manager for Marit Bjørgen.

Trondheims ordfører Rita Ottervik blir leder av søkerkomiteen og ser fram til arbeidet som skal ende opp med en søknad høsten 2015, og et mulig positivt tilslag i juni 2016.
- Først vil jeg berømme skikretsen som for fire år siden tok initiativ til et nytt VM i Trondheim, og som vi har hatt et veldig godt og konstruktivt samarbeid med hele veien. Jeg gleder meg til det som skal skje i tida som kommer, både selve søknadsarbeidet – og  arbeidet med å utvikle anlegget i Granåsen. Det skal bli et moderne og framtidsrettet anlegg i Granåsen for hverdagsbruk til både toppidrettsutøvere, breddeidretten og friluftslivet – men som også skal kunne leies ut til World Cup og mesterskap, sier Ottervik.

Hun mener at Trondheim og Norges Skiforbund vil komme opp med en spennende og nyskapende VM-søknad.

Skipresident Erik Røste er nestleder i søkerkomiteen. Han er veldig fornøyd med at Hetland har sagt ja til å lede søkerarbeidet.

- Nå handler det om å lage en god søknad med et spennende konsept. Samtidig er det viktig å ivareta og benytte seg av det flotte regionale engasjementet som er til denne søknaden. Vi er av den oppfatning at Guri kan fylle disse rollene på en meget god måte, sier Røste.

Hetland rapporterer til arbeidsutvalget, som ledes av Erik Røste. Arbeidsutvalget er sammensatt av representanter fra NSF, Trondheim Kommune og Sør-Trøndelag Skikrets. Søkerkomiteen er bredt sammensatt og ledes av ordfører i Trondheim Kommune,Rita Ottervik.

Fremdrift for VM i Nordiske grener til Trondheim 2021
Mai 2015: Første del av søknaden leveres FIS