Årets ildsjel

Hvem er ildsjelen i ditt idrettslag? Frem til søndag 9. november kan du nominere din lokale ildsjel til den høythengende utmerkelsen Årets ildsjel, som deles ut på Idrettsgallaen 10. januar på Hamar.

Prisen Årets ildsjel skal tildeles en person som har utmerket seg gjennom sitt engasjement og innsats for idretten. Over hele landet er det tusenvis av frivillige ildsjeler som gjennom hele året legger ned en uvurderlig arbeidsmengde for sine klubber og utøvere. Norsk idrett er helt avhengig av slike ildsjeler, og prisen Årets ildsjel deles ut i ærbødig takknemlighet til dem som ved sitt frivillige arbeid bidrar for å holde hjulene igang.

Se video om Årets ildsjel

Kriterier for å vurderes som Årets ildsjel:
• Vedkommende har gjort en solid innsats for idretten
• Hun/han kan være enten trener, tillitsvalgt eller ha andre verv.
• Hun/han kan ikke være ansatt i eller lønnet av klubben
Dersom du kjenner en person som passer til denne beskrivelsen kan du nominere vedkommende som kandidat til å bli Årets ildsjel.

- Prisen er en flott anledning for hele Idretts-Norge å vise sin takknemlighet til alle ildsjeler og frivillige i små og store idrettslag. Vi vet at idretten er tuftet på frivillighet, og at den aller største æren for den gode lokale aktiviteten er det alle de frivillige trenere, ledere, dugnadsarbeidere og tillitsvalgte som skal ha, sier idrettspresident Børre Rognlien.

Nominasjoner mottas frem til 9. november.

Nominér din kandidat nå

Historikk
Prisen deles ut av Norsk Tipping og Norges idrettsforbund.
Tidligere vinnere av Årets ildsjel er:

• 2014 – Knykengjengen, Orkdal
• 2013 - Marius Langberg, Stange Sportsklubb
• 2012 - Joar Hagen, Elverum IL
• 2011 - Ola Kjørli, Skratvål IL
• 2010 - Vidar Bøe, Østmarka IL
• 2009 - Trygve Bringsverd, Øyestad IF
• 2008 - Rigmor Andresen, Bækkelaget Sportsklub
• 2007 - Ernst Falch, Siddis Hockey
• 2006 - Sverre Øfstaas - Friidrett i Moelven Idrettslag

Ambassadørene for 2014
Marit Bjørgen og Kjetil Andre Aamodt er ambassadører for prisen. De representerer på hver sin måte de verdiene Årets Ildsjel er tuftet på. Begge har opplevd betydningen av dugnadsinnsats for egen og andres idrettskarrierer, samtidig som de har en folkelig appell og representerer ingen særinteresser.

Årets ildsjeljury består av:
- Kjetil Andre Aamodt
- Stig Inge Bjørnebye
- Astrid Uhrenholdt-Jacobsen
- Tora Berger
- Marco Elsafadi
- Glenn Solberg
- Kristin kloster-Aasen

Juryen velger ut fem finalister fra henholdsvis Øst-Norge, Sør-Norge, Vest-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge. Juryens innstilling til Årets ildsjel teller 60 prosent. Folkeavstemningen teller 40 prosent.

Folkeavstemning
12. desember - 9. januar.
Kåring av Årets ildsjel 10. januar under Idrettsgallaen på Hamar.