Klart for Verdens Snødag

I forbindelse med «verdens snødag» (World Snow day) og konseptet «Åpen Bakke» søndag 19. januar vil flere tusen nordmenn boltre seg med ski på beina.

- Det viktigste for oss er å få til mye bra aktivitet i de små anleggene rundt omkring i landet denne dagen, spesielt ettersom det har vært så lite snø på mange steder i år, forteller avdelingsleder for bredde og rekruttering i Norges Skiforbund, Helen Ingebretsen.

Målet til «verdens snødag» er å fremme ski- og snowboard og snøaktiviteter for barn og deres familier. Med en årlig verdensomspennende snøfestival og et stort antall aktiviteter ønskes det å skape et verdensomspennende engasjement.  Dette er også en fin anledning for dere å vise frem klubbmiljøene og rekruttere nye medlemmer.

Målsettingen til Det internasjonale skiforbundet er at over en halv million barn kommer seg ut på ski og snowboard denne dagen. Det er en rekke land som er med på «verdens snødag», og det er registrert over 500 ulike prosjekter. Bare fra Norge er det forventet over 100.000 deltakere fordelt på cirka 150 ulike arrangementer/prosjekter. Det er ingen tvil om at Norge går sterkt i bresjen for dette internasjonalt.

Norges Skiforbund markerer dagen med cirka 80 Telenor Karusellen-arrangementer på selve dagen og i ukedagene i forkant/etterkant. Gjennom konseptet «Åpen Bakke» hvor 71 alpinanlegg er med, er det arrangementer i samtlige fylker søndag 19. januar.

- Dette er blitt en fantastisk flott prosjekt. Interessen er langt utover det vi kunne drømme om. Jeg må takke spesielt Alpinanleggenes Landsforening og DNB for at prosjektet med «Åpen bakke» fortsetter. Målsettingen for Norges Snowboardforbund og oss i skiforbundet, er at vi får opp nye grupper med barn og unge som får oppleve gleden av å stå på ski eller snowboard. Det er spesielt nye rekrutter og generasjoner vi hele tiden jobber for å få frem i nasjonalidretten vår, sier skipresident Erik Røste.

«Åpen bakke»

DNB og Alpinanleggens landsforening står bak kampanjen «Åpen bakke» i samarbeid med Norges Snowboardforbund og Norges Skiforbund. 71 anlegg er med på Åpen Bakke og tilbyr gratis heiskort denne dagen og sammen håper vi å lage en opplevelsesrik dag for barn og unge.  I år som i fjor vil vi glede det norske folk med Åpen Bakke. Norske alpinanlegg og DNB sørger for at mer enn 80 000 mennesker får leke seg gratis i skianlegg over hele landet. Målet for arrangementet er å øke interessen og engasjementet rundt utendørs aktivitet på ski og brett, blant store og små. Det er styremedlem i Alpinanleggenes Landsforening, Marius Arnesen, som har gått i bresjen for opplegget som blir videreført i 2014.

- Bakgrunnen er at mange alpinanlegg har sett en nedgang i besøk siste årene. I samarbeid med DNB, Norges Snowboardforbund og Norges Skiforbund har vi fått til et fantastisk konsept som er unik i Norge og på verdensbasis. Responsen fra skisentrene er også veldig bra i år, sier Arnesen.

31 klubber fra freestyle, alpint og snowboard er med på å lage aktivitetsopplegg i en del av alpinanleggene denne dagen. DNB sine lokalkontor har aktiviteter i opp mot 25 anlegg.

Du kan melde deg på arrangementet og få gratis heiskort fra og med 10. januar. Første-mann til mølla prinsippet gjelder. Informasjon om alpinanleggene som er med på Åpen bakke 2014 og påmelding ligger på www.apenbakke.no

Skiforbundet har også et pedagogisk opplegg for grunnskolen i forbindelse med verdens snødag og har utarbeidet en egen 'snødagsang'. Skoler oppfordres til å ha snøaktiviteter og sende inn bilder og video som skal brukes til å lage en landsomfattende musikkvideo knyttet til sangen.
Informasjon om prosjektet finner dere her:
'Snødagsang'
Skoleprosjekt

World Snow Day er søndag 19. januar, men det pågår markeringer hele uka.
Oversikt over arrangørsteder i Norge og i resten av verden finner dere på:
www.world-snow-day.com