Erik Røste (NTB Scanpix)

Norsk skisport står sterkere enn noen gang

2013 er snart historie. Vi har lagt bak oss et fantastisk år for norsk skisport.

Sist sesong ga våre utøvere oss mange store opplevelser. Høydepunktene har stått i kø. Jeg tror vi alle har øyeblikk vi husker ekstra godt.

11 VM gull ble det til sammen når vi summerer VM i alpint i Schladming, VM i nordiske grener i Val di Fiemme og VM i Telemark i Espot.  Det er en nærmest umulig oppgave å trekke fram én bestemt seier som spesiell. Alle er unike og det ligger spesielle historier bak hver eneste en. VM i Freestyle på Voss var også et høydepunkt i året som har gått.

Enten du vil det eller ikke, som profilert idrettsutøver i Norge – og kanskje særlig innenfor ski – blir man svært raskt også et forbilde og en rollemodell. På dette området er våre enere også unike. De er enere også utenfor idrettsarenaen og framstår på denne måten som gode ambassadører ikke bare for sin gren og norsk skisport, men for hele norsk idrett. Det er ikke tilfeldig at de fire mest populære idrettsutøverne i Norge representerer Norsk skisport.

En pris som ikke fikk de største overskriftene og nevneverdig spalteplass, var «Fair play» prisen som hopplandslaget fikk under VM i Val di Fiemme. For meg fremstår det som en bekreftelse på at vi som organisasjon lever opp til våre kjerneverdier glede, helse, fellesskap og ærlighet. Det er noe spesielt å oppleve at laget blir belønnet for å håndtere en vanskelig situasjon etter først å ha blitt utropt som sølvmedaljevinnere, men etter at seiersintervjuet var gitt, fikk beskjed om at det ble 4 plass.  Å bli påskjønnet for god sportsånd står det stor respekt av.

Disse fantastiske prestasjonene som vi ser på tv hver helg gjennom hele vinteren, hadde ikke vært mulig uten en «verdikjede» som fungerer i alle ledd. Fundamentet legges i våre 1.150 klubber og 16 skikretser. Mange tusen frivillige arbeider hver eneste dag hele året rundt for å tilrettelegge for hverdagsaktiviteten. Det er her grunnmuren bygges og hvor det legges til rette for at ivrige nye skiløpere i løyper og bakker, skal blir glade i skisport.

Aktiviteten som aldri når de største overskriftene er imponerende. I fjor deltok totalt 80.000 barn i Telenor Karusellen, som således befestet sin posisjon som landets viktigste rekrutteringstiltak. Under «Åpen bakke» dagen som ble gjennomført i samarbeid med DnB, Alpinbakkenes landsforening og Snowboardforbudet, deltok over 100.000, mange av disse med ski på beina for første gang. I år er det terminfestet totalt 1.290 skirenn. Fordeler en det på antall snødager, så får en et høyt tall. Og da regnes ikke alle karusell- og klubbrenn som arrangeres hver uke i mange av våre klubber. Et eksempel av mange, er karusellrennet i Drøbak-Frogn IL Skigruppe hvor det hver onsdag hele vinteren deltar mellom 550 og 600 deltagere. For mange barn i Frogn kommune er dette et av vinterens høydepunkter. Jeg gleder meg til å være tilstede onsdag 8. januar.

Frivilligheten er fundamentet i den norske idrettsmodellen. For å markere dette, ble «Ildsjelprisen» innført for noen år siden. Den deles hvert år ut på Idrettsgallaen. Også i år er det verdige representanter fra norsk skisport som er av de fem nominerte; Dugnadsgjengen på Knyken skisenter som har gjort en stor jobb med oppbyggingen av skisenteret og Geirr Kihle som har hatt tillitsverv i sammenhengende 55 år i norsk skisport. Jeg vil på denne måten takke både dugnadsgjengen på Knyken, Geirr Kihle og alle andre frivillige i ski-Norge for engasjement, positivitet og alle gode bidrag til det beste for norsk skisport.

Nå er snøen her igjen. En ny sesong har så vidt kommet i gang. Vi har allerede oppnådd gode resultater i alle våre grener, spesielt moro er det når nye navn dukker opp. Denne forsesongen har det kommet mange nye. Måten vi fortløpende produserer talenter på her til lands, er herlig å se. Selv om talentproduksjonen holder en imponerende frekvens, vet vi at det ikke skjer på samlebånd. Nei, det er et resultat av en verdikjede som fungerer svært bra.

Som en av verdens beste skinasjoner har vi et stort ansvar for også å bidra internasjonalt. Det at flere av våre grener har åpnet opp og invitert inn utenlandske konkurrenter for å vise hva vi holder på med, viser et ansvar og en raushet som er veldig bra. Kortsiktig kan det være at vi kanskje kan bli slått av noen som har vært hos oss og sett hvordan vi i Norge utvikler gode skiløpere, men den langsiktige gevinsten er så mye, mye større.

Fra et regnfylt Hafjell ønsker jeg dere alle en riktig god jul og et godt nytt år!