Søker om vinterlekene 2022

I dag har Norges idrettsforbund, i kraft av å være Norges olympiske komité, og Oslo kommune, sendt søknaden til IOC om å få arrangere de olympiske og paralympiske lekene i 2022.

– For å bruke idrettsallegorien har Idrettsforbundet og Oslo kommune i dag sendt den offisielle påmeldingen til konkurransen om å få arrangere vinterlekene i 2022, sier idrettspresident Børre Rognlien. – Nå følger «startkontingenten» i begynnelsen av desember før den første oversendelsen av søknaden har frist midt i mars måned, forteller idrettspresidenten.

– Jeg er svært fornøyd med at vi nå er kommet så langt at Oslo gjennom denne søknaden fra Idrettsforbundet, melder sin interesse til IOC som søkerby. Jeg har stor tro på at en OL-søknad fra Norge og Oslo vil være en meget sterk utfordrer i den harde internasjonale konkurransen, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Fristen for å sende søknad til IOC om å arrangere vinterlekene om ni år går ut 14. november. Da blir det klart hvilke konkurrenter Oslo vil få som vertsby. Dagen etter offentliggjør IOC kandidatene.

En sterk søknad
– Vi er trygge på at vi har en svært god søknad som vil stille sterkt i konkurransen med de andre søkerbyene, sier idrettspresident Børre Rognlien. – Vi mener at Norge, norsk idrett og Oslo bedre enn noen andre i verden kan svare på utfordringer IOC og den internasjonale idrettsverden står overfor. OL og Paralympics handler først og fremst om utøvere - utøvere fra hele verden som møtes til konkurranser uavhengig av kultur, religion, seksuell orientering – i respekt for menneskeverdet. Det kan vi i Norge og i Oslo få til, fremhever Rognlien.

– Lekene vil inspirere, bygge opp under fellesskapet og tilhørigheten i hele nasjonen. Det vil være en unik anledning til å vise frem Norge som et attraktivt sted å leve, jobbe, studere, investere i og besøke, sier OL-byråd Hallstein Bjercke som også er byråd for kultur og næring. – Vi har et spennende og solid konsept som har gode muligheter til å slå de aller beste internasjonale konkurrentene. I tillegg er vi et folk med en glødende interesse for vintersport. Den lidenskapen kan vi raust dele med resten av verden i 2022, sier Bjercke.

- Skal Norge arrangere et OL, skal det være et OL for alle, der alle føler seg velkommen, der alle får være med på festen. Et norsk OL betyr at vi åpner døra, og inviterer gjester fra hele Norge og hele verden hjem til oss. Vi skal vise respekt for mangfoldet, for alle slags folk, med alle slags levesett og bakgrunner. Det er en inkluderende fest, og som alle gode fester er det møteplassen som er det sentrale, sier Bjercke.

– Skal vi vinne frem med vår søknad må vi sammen presentere det aller beste konseptet blant alle søkerbyene, og det tror vi at vi har, sier idrettspresidenten. Han understreker at den norske OL-søknaden til nå har hatt meget god oppslutning på hjemmebane. – 17 av 19 idrettskretser og 50 av 54 særforbund ønsker et OL og Paralympics til Oslo. Vi fikk støtte fra et nesten enstemmig bystyre og folkeavstemningen i Oslo 8. og 9. september var et klart og tydelig svar på at også Oslos befolkning stiller seg bak denne søknaden, fremhever Rognlien.

Vil vinne
- Dette er et løp vi skal gjennomføre sammen. Norges idrettsforbund og Oslo kommune skal sammen med samarbeidskommunene Ringebu, Øyer, Lillehammer, Lørenskog og Bærum, involvere hele landet i det som kan bli de tredje olympiske leker på norsk jord. I 2022 er det 70 år siden OL-ilden ble tent i Oslo og 28 år siden OL på Lillehammer. Det er lenge nok, konkluderer Rognlien og Bjercke.

Prosessen fremover

• Innbetaling av gebyr for å være søker: 1. desember 2013