Fra venstre: Anja Rullestad, Marte Stensrud, Marianne Ågotnes og Live Andrea Sulheim.

Logoen for Ungdoms-OL klar

Den nye logoen til Ungdoms-OL på Lillehammer er utviklet sammen med høyskolestudenter fra Gjøvik.

– Vi er stolte over å kickstarte karrieren vår med dette lærerike oppdraget, sier designstudentene.

I vår ble studenter fra bachelorstudiet mediedesign på Høgskolen i Gjøvik utfordret av Lillehammer 2016 til å komme med forslag til ny logo til Ungdoms-OL. Etter en intern klassekonkurranse fikk en gruppe på fire studenter det prestisjefylte oppdraget med å jobbe videre med logo og grafisk profil til Lillehammer 2016.

- Ungdoms-OL skal være av for, og med unge. Derfor lar vi talentfulle studenter få slippe til og utvikle seg sammen med oss. Her har vi skapt spennende læringsarenaer underveis og fått et flott resultat som vil stå der for evig tid, sier Tomas Holmestad, adm. dir i Lillehammer 2016.

- Dette er vi jo stolte over å få ha vært med på. Jeg tror ikke det er mange designstudenter som kan starte karrieren med olympiske leveranser, sier Gjøvik-studentene Marianne Ågotnes, Anja Rullestad, Marte Stensrud og Live Andrea Sulheim.

De fire går nå sammen om å starte opp studentbedriften Malm Design.
- Logoen til et slikt mesterskap er selvsagt meget viktig, men vi vet mange også er spente på den totale visuelle profilen til arrangementet. Her har studentene kommet med et forslag som vi har fått godkjenning av IOC til å videreutvikle. Dette vil bli offentliggjort senere i vinter, sier Tomas Holmestad.

Isobar har stått for kvalitetssikringen av logoforslaget sammen med studentene. Norsk Designråd har også vært involvert i utviklingen. Selve logoen er utviklet etter retningslinjene fra IOC, og den har den faste signaturen for Ungdoms-OL i form av boksene som inneholder OL-ringene og ordmerket YOG DNA. YOG DNA-merket symboliserer at Ungdoms-OL har et eget ungdommelig uttrykk, og at dette er ligger i genene til Ungdoms-OL