Illustrasjon fra det digitale verktøyet

Lanserer nytt digitalt verktøy

Norges Skiforbund Langrenn lanserer nytt digitalt verktøy i samarbeid med Equinor & ALV.

Norges Skiforbund lanserer et nytt spennende digitalt verktøy for langrenn i samarbeid med Equinor. Målsettingen er å skape engasjement for ny innsikt, blant utøvere, trenere, entusiaster, TV-seere og alle som har interesse for sporten.
Det nye digitale verktøyet er tilgjengeliggjort via langrenns nettsider på skiforbundet.no, men vil også synes grafisk i TV-sendinger i langrenn fremover. Norges Skiforbund har frem til i dag utført manuelt arbeid med resultater, poenglister i Equinor Norgescup i langrenn. Våren 2023 ble det opprettet kontakt med konsulentselskapet Alv, og etter et drøyt halv år er en nytt digitalt verktøy klart. Webdelen av verktøyet er utviklet i samarbeid med firmaet Inmeta.

– Det viser seg at vi har uendelig muligheter i framtiden digitalt. Vi er utrolig stolte og glade for det Alv i samarbeid med Equinor har bygget for oss. Med dette prosjektet har vi nå begynt å samle resultatdata fra våre skirenn og kan snart tilby Ski-Norge en løsning som medfører både større engasjement og kan brukes til utvikling av prestasjon til løperne. Det å ta steget inn i den digitale verden har vært viktig for oss, da dette er et av satsingsområdene til Norges Skiforbund. Dagens løsning vil gi løpere, trenere og andre større innsikt i egen utvikling med sammenligning av resultater renn til renn. I tillegg vil vi i NSF langrenn ha større innsikt i utviklingen til løpere i Norge. Dette kan også benyttes som et hjelpemiddel til å gjøre uttak til mesterskap, verdenscup og lag. Nivået i norsk langrenn kan også heves når utøvere får tilgang på datadreven innsikt om egen prestasjon, i tillegg til konkurrentenes prestasjon., forteller arrangementsansvarlig i langrenn i Norges Skiforbund, Erik Husby.

Formålet er å tilgjengeliggjøre bruk av data via langrenns nettsider på skiforbundet.no. Dataene vil også bli tilgjengeliggjort som grafikk i TV-sendinger, som i VG TVs sendinger fra Equinor Norgescup denne sesongen.

Plattformen og prosjektet har store og nærliggende videre utviklingsmuligheter i framtiden. Det nye utviklingsverktøyet, versjon 1, er blitt utviklet av Alv konsulentselskap.
– Skiforbundet er et typisk eksempel på en organisasjon som har store mengder uutnyttet data tilgjengelig. Denne dataen kan struktureres, tilgjengeliggjøres og presenteres på svært mange ulike måter. Verden blir stadig mer datadrevet, og gjennom tett samarbeid mellom domeneeksperter hos kunden og dataeksperter fra Alv, vil fremtidens muligheter kunne avdekkes og tilgjengeliggjøres. Vi tror potensialet i norsk idrett er stort, og håper prosjektet med Skiforbundet kan være med å åpne øynene til flere grener og idretter. Prosjektet har vist at tilgjengeliggjøring av data ikke bare gjør arbeidshverdagen enklere for de som bearbeider den, men det gir også helt nye muligheter for å knytte seerne og brukerne tettere til sporten, som for eksempel med grafikken som er utviklet for TV. Mulighetsrommet er enormt, forteller daglig leder i Alv, Marcus Sahlin Pettersen.

Gå til verktøyet

Fakta
Norges Skiforbund har i samarbeid med Equinor utviklet et nytt digitalt verktøy sammen med konsulenetselskapet Alv. Det er først og fremst målgruppen junior- og senioreliten i norsk langrenn som er med i det i prosjektet, men det vil være flere utviklingsmuligheter i fremtiden. Equinor Norges Cup er det arrangementet hvor alle aktive utøvere i Norge konkurrerer, cirka 1100 deltagere pr renn. Rennene arrangeres av lokale klubber i hele Norge, og inneholder både junior og senior utøvere. Equinor har vært hovedsponsor talentutvikling i Norges Skiforbund siden 2012 og for arrangementet Norges Cup siden 2013.

nif-epi04, 04