NM-Alpint i Narvik må flyttes til Hemsedal

Oppdatert 12.2: Det er med tungt hjerte at Narvik Slalåmklubb har meddelt Norges skiforbund at mangel på snø og utfordrende driftsforhold i fjellet der arrangementet skulle foregå gjør at de ikke kunne gjennomføre fartsdisipliner slik som først tenkt.

Narvik Slalåmklubb var av Norges skiforbund tildelt NM for senior og junior II i alpint i mars 2015. Denne tilliten som ble gitt klubben er et resultat av en lang rekke gjennomførte nasjonale og internasjonale renn, og den erfarne arrangørstaben som klubben har.

Hovedfokus skal være idrettsutøverne, og at de skal få optimale forhold i et mesterskap, og det må vi innse at vi ikke kan gi dem.

Mye nedbør, ekstremvær og vind har blåst bort mye av den snøen som var i anlegget. Mangel på kuldegrader for produksjon av kunstig snø, driftsproblemer med snøproduksjonsanlegget og heiser som stormene i vinter har skadet, har medført at klubben har måttet meddele Norges skiforbund de faktiske forhold. Det er vurdert at det trengs så store snømengder i anlegget at kunstig snøproduksjon vil ikke være tilstrekkelig for at anlegget skal være klart til renndato. Det vil derfor være usikkerhet forbundet med optimale forhold.

Klubben er oppfordret av Norges skiforbund å søke å få tildelt NM for senior og junior II i 2017.

Det er en beklagelig beslutning å måtte ta, men utøverne skal være i fokus og de fortjener optimale forhold.

Klubben takker alle frivillige som har lagt ned flere tusen timer i frivillig dugnad, og de gode samarbeidspartnerne klubben har som har stilt opp for oss på en fantastisk måte. Ikke minst takker vi engasjementet i Narvik og regionen for all den støtte vi har fått, og kan love at vi vil gjøre alt som er mulig for at den folkefesten vi alle så frem til skal vi få til på et litt senere tidspunkt.

Ny arrangør er Hemsedal - Narvik Slalåmklubb ønsker lykke til!

På vegne av NSK

Eirik Sund

Formann

(hentet fra Narvik alpinklubbs hjemmeside)