Nekrolog Tor Bach

Ved Tor Bach sin bortgang har norsk skisport mistet en betydningsfull leder og ildsjel gjennom mange år. Både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Det var et ufattelig trist og uvirkelig budskap vi mottok sist lørdag om at Tor Bach døde midt under Steinfjellsstafetten. Tor har viet mye av sitt liv til glede for svært mange i norsk idrett. Det er ikke få lørdager Tor har brukt i løpet på å være tilstede på idrettsarrangement i ulike funksjoner. Lørdag 11. juni 2016 ble dessverre den siste.

Tor Bach har vært en del av idretten helt fra hans allsidige, aktive idrettskarriere i oppveksten i Kolvereid og helt fram til hans brå og uventede bortgang.

Tor Bach har hatt mange ulike roller i norsk idrett, først og fremst i skisporten. I norsk skisport har han bekledd mange funksjoner både lokalt, regionalt og nasjonalt, de siste årene som leder for Nord-Trøndelag skikrets og styremedlem i Norges Skiforbund. Tor Bach har også vært styremedlem i Nord-Trøndelag idrettskrets i fem år på slutten av 90 tallet.

Tor så virkelig hva idretten betyr i samfunnet. Hva idretten bidrar med langt ut over det å utvikle noen få toppidrettsutøvere som vi ser på TV hver helg. Derfor var Tor opptatt av fundamentet i norsk idrett. Der hvor aktiviteten utføres, nemlig av klubbene. Tor var opptatt av alle ildsjelene i norsk idrett, alle de som hver eneste dag bruker det meste av sin fritid på å legge til rette for aktivitet rundt omkring i idretts-Norge, og noen kanskje også litt av sin arbeidstid. Tor var opptatt av at disse skulle bli sett. Tor var opptatt av at disse ildsjelene skulle ha så gode rammevilkår som mulig. Det var ofte hans kampsak i både regionale og nasjonale møter. Tor var et talerør for klubbenes utfordringer, ønsker og behov.

Og Tor Bach var sjøl en av disse ildsjelene. Tor brukte mye tid på idretten. Tor var tilstede og så betydningen av å bidra og dele. Tor var tilstede på skikretstinget i Nordland en helg, for så å være i Skien helgen etter på tinget i Vestfold og Telemark skikrets. Tor møtte folk på deres egen hjemmearena.

Norsk idrett og norsk skisport har mistet en betydningsfull og kunnskapsrik idrettsleder. Men vi har også mistet en god venn og kollega. Tor var dyktig, tydelig og ærlig. Tor forsøkte å finne løsningene.  Tor var snill. Mange vil minnes Tor sin gode latter som ofte var svært smittende. Sjøl vil jeg huske de gangene han ringte og ofte startet samtalen med; «har vi kontroll?». Jeg visste da at det var noe han var opptatt av. Noe han hadde lest. For Tor fulgte med og brydde seg både når noe var positivt og noe kunne bli bedre. Og han brukte alltid vi og ikke du eller jeg. Han var et fellesskapets mann.

Våre tanker og medfølelse går til de som stod Tor nærmest, først og fremst hans familie, Elisabeth og barna Ole Marius, Karen og Kjersti og deres familier. På vegne av Norges Skiforbund, norsk skisport og alle Tor sine gode skivenner både lokalt, i skikretsene og nasjonalt – lyser jeg fred over Tor Bachs minne. Det vil ta lang tid før sporene etter Tor Bach i norsk skisport blåser igjen.