Stor entusiasme for langrenns-NM

Sindre Bjørnestad Skar under herrenes 15 km klassisk i verdenscupen på Lillehammer. Neste uke er Skar og den langrennseliten tilbake i løypenettet. (NTB Scanpix)

- Vi er klare til å arrangere, og skal ta vare på tillitserklæringen. Selvfølgelig føler vi med Molde, men fokuset vårt er å gjennomføre et topp sportslig langrenns-NM, forteller Eiliv Furuli.

Den 16.-19. januar er det klart for langrenns-NM på Lillehammer. Mesterskapet ble flyttet fra Molde sist helg på grunn av snømangel.

Leder for verdenscuparrangøren, som organiserer gjennomføringen av NM i samarbeid med Norges Skiforbund, sier at det var stor entusiasme på torsdagens organisasjonsmøte.
- Vi samlet alle nøkkelpersonene, og det var god stemning i gruppa. Dette skal vi få til, sier Furuli.

Arrangørene regner med flere tusen besøkende, og foreløpig har alle fått innkvartering i relativ kort avstand fra Lillehammer.

Arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund sier at rundt 60 til 70 prosent av funksjonærstaben er klar.
- Brikkene begynner å falle på plass, men det gjenstår mye jobb. Det ser ut som at vi kan få et kjølig langrenns-NM, men som går under stabile vinterforhold. Mye rigging skjer i helga, og mange nøkkelpersoner er med fra verdencuphelga i desember. Dette skal sørge for god gjennomføring av mesterskapet, sier Lund.

For publikum blir det ekstra spennende rundt langrenns-NM ettersom rennene gjelder som siste uttaksmulighet til Sotsji-OL. På lørdagens skiathon-distanser, både for kvinner og menn, er det satt opp kongepokal. Torsdag og fredag er det gratis inngang for alle, mens det koster 100 kroner for voksne lørdag og søndag. Barn opp til 18 år går inn gratis. Det er rikelig med parkeringsmuligheter på Birkebeineren skistadion. Flere skoler i regionen har allerede varslet at de vil ta turen opp på stadion.

Det går også mot et rekord-NM. Det er nemlig ventet tidenes største startfelt. Aldri før har så mange meldt seg på til et mesterskap. Dette viser hvor stor interessen er for langrenn i Norge. Konkurranseprogrammet vil være det samme som i Molde. Det er det samme løypenettet som benyttes i NM som under verdenscupen, men at hele 5 km-traseen nå er klar.