Mobil betalingsløsninger.

Mobil betalingsløsninger til lag og organisasjoner. Sparebanken Møre lanserer sin "Sping" løsning, og NSF informerer om mCASH.

Sparebanken Møre har tatt konsekvensen av at stadig færre har kontanter i lommeboka. Med den mobile kioskløsningen SPING slipper kundene å huske kontantene, samtidig som den sikrer tusenvis av lag og organisasjoner i Møre og Romsdal verdifull inntekt.

Sparebanken Møre er den største banken i Møre og Romsdal, og en betydelig støttespiller for over 3500 lag- og foreninger i fylket.

– Disse gjør alle en fantastisk jobb for å skape trivsel for innbyggerne i fylket vårt. Gjennom betalingsappen SPING kan vi bidra til å øke inntektsgrunnlaget til disse aktørene, noe som igjen vil føre til økt aktivitet og attraktivitet, sier administrerende direktør i Sparebanken Møre, Olav Arne Fiskerstrand.

Lokalt alternativ
Som en naturlig konsekvens av den teknologiske utviklingen, utgjør kontantbetaling en stadig mindre del av pengebruken i norske husholdninger. Både klubber og idrettslag er blant aktørene som kan gå glipp av kjærkomne inntekter til sitt arbeid.

–SPING gir fordeler for både kunde og mottaker. Samtidig som klubben kan øke inntektene, får de også mindre kontanthåndtering og slipper å tenke på bankterminal. For kundene er kioskløsningen

en trygg, enkel og effektiv betalingsmetode som kan benyttes både til å handle kioskvarer, betale kontingenter og gi gaver/ donasjoner, forklarer Fiskerstrand.

Gode tilbakemeldinger
Flere lag og foreninger har bidratt som testpiloter i utviklingsprosessen, og tilbakemeldingene har vært gode. Blant aktørene som har testet løsningen er Aksla idrettslag, som kan fortelle at de økte kiosksalget med nesten 50 prosent allerede etter første salgsdag med SPING.

– I tillegg til at en mobil kioskløsning sikrer inntekt, effektiviserer den også arbeidet vårt betraktelig. Alle som har stått i kiosken eller solgt lodd vet hvor mye plunder og tid som går med til vekselmynt og utregning. Vi ser mange muligheter til å bruke SPING i vårt arbeid videre, sier Sindre Johannessen, daglig leder i Aksla IL.

Velger de beste
Sparebanken Møre er en av landets 10 største selvstendige sparebanker. Banken har et tett og godt samarbeid med sine eksterne aktører og leverandører. Som selvstendig aktør står Sparebanken Møre fritt til å velge de beste leverandørene, for å sikre trygge og fremtidsrettede løsninger for kundene. I utviklingen av SPING har banken hatt et samarbeid med både Sparebanken Vest og Sparebanken Sør, samt EVRY som er leverandør av løsningen.

I februar lanserte Sparebanken Møre også betalingstjenesten SKULS i mobilbanken. Denne lar kunder overføre penger via mobilnummer. Mottaker får en SMS, og taster inn det kontonummeret pengene skal inn på.

– Vi skal være en moderne bank med gode digitale løsninger, og vi synes kundene våre fortjener lokale alternativ med høy kvalitet, sier Olav Arne Fiskerstrand.

Få SPING i dag