Tre Telemarkutøvere fra MRSK på Landslag!

Sivert Hole - ÅIF, er tatt ut på WC-laget, og Guro H. Kjølseth -Spkl. Rival, og Andreas S. Alme - Eidsvåg IL, er tatt ut på Rekrutteringslaget - Gratulerer!

Norges Skiforbund har tatt ut 10 utøvere på telemarklandslagene 2015-2016.

Fire utøver har fått plass på World Cup-laget, mens seks har fått plass på det nyopprettede rekrutteringslandslaget.

- Det er et skille etter de fire på World Cup-laget. Vi ønsker å bygge en bedre prestasjons- og vinnerkultur. Det kommer også opp mange gode løpere på rekrutteringslandslaget. Målsettingen og intensjonen er at disse skal pushe de fire på topp, sier sportssjef Jo Mork.

Han har akkurat engasjert ny landslagssjef. Martin Gjøra har hatt en travel oppstartsmåned, men har jobbet tett med sportssjefen hele veien.

- Martin har en klar filosofi med gode og klare meninger. Han skal få tid og arbeidsro til å bygge et nytt norsk lag mot vinteren. Vi jobber etter en toårsplan med VM 2017 som det langsiktige målet, sier Mork.

Oppstartsamling for telemarklandslaget er allerede i Oslo neste uke hvor utøverne skal kartlegges. - Den fagkompetansen som vil bli engasjert fra Olympiatoppen kommende sesong vil bli gull verdt for oss. Dette er virkelig moro, sier Mork.

Uttakssamling i Bø Martin Gjøra forteller at uttaket er basert på gjeldende uttakskriterier. Dette innebærer både resultater på ski gjennom sesongen, deltagelse på ulike samlinger, fysiske testresultater og individuelle samtaler. - Vi hadde en uttakssamling i Bø tidligere i mai hvor det var fritt fram for hvem som helst å melde seg på, for å kjempe om en plass. World Cup-laget blir i år litt mindre enn det som har vært normalt å ta ut på det tradisjonelle landslaget. Tanken bak dette har vært at vi ønsker å gå litt bort i fra ideen om at en skal fylle opp så og så mange plasser. Nå er det kun de som virkelig fortjener å være der, bli klassifisert som toppidrettsutøvere og kjøre World Cup hver runde, som blir tatt ut på dette laget. Dette fører til at World Cup-laget henger enda litt høyere enn det har gjort tidligere, sier Gjøra.

Han mener telemarksporten er heldige. - Vi har mange ildsjeler på klubb- og regionsnivå, så der jobbes det knallgodt. Det jobbes knallgodt på klubb- og regionsnivå, noe som fører til at det kommer opp mange gode yngre utøvere, som banker på døra for å være med. For å skape en mer helhetlig utviklingstrapp, og forminske den store overgangen fra region til landslag, har vi i år valgt å opprette et rekruttlag. Her har vi mange gode utøvere, som puster WC-laget veldig i nakken. Dette er et sunnhetstegn, og disse vil også ha muligheten til å bli tatt ut til World Cup-renn. Rekruttlandslaget kommer også til å være med på mange av samlingene til World Cup-laget, forklarer landslagssjefen.

Et par av landslagsutøverne fra forrige sesong har valgt å trappe ned på skikjøringa. Dette er Sondre Kristenstuen og Ida Gresaker.

Dette er telemarklandslagene 2015-2016:

World Cup Mathilde Ilebrekke Nordre Land IL Trym Nygaard Løken, Bækkelagets SK Ådne Kristenstuen, Nordre Land IL Sivert Hole, Åndalsnes IF

Rekrutteringslandslaget Thea Smedheim Lunde, Ullensaker Skiklubb Guro Kjølseth, Rival Spkl Sarah Fiskaa Haugen, Luster Telemarksklubb Amund Møster Haugen, Fjellguten Skilag Øyvind Vagstad, Syril IL Andreas Solstad Alme, Eidsvåg IL

Foreløpig samlingsplan pr. 15. mai 19.-21. mai: Barmark, Oslo 4.-6. juni: Barmark, Oslo 16.-30. juni: Folgefonna (to perioder) 12.-16. august: Oslo/Skien 24.-28. august: Juvass 9.-13. september: Bø 21. september-4. oktober: Hintertux 12.-14. oktober: Barmark 19.-23. oktober: Skisamling 6.-13. november: Saas-fee

Mathilde Olsen Ilebrekke