Rulleski-midler til Skaret Skisenter!

Mandag kom glad-meldingen fra KUD om at Skaret Skisenter tildeles «Programsatsingsmidler» til sitt planlagte Rulleskianlegg! Rulleskianlegget er da så godt som fullfinansiert, og Skaret Skisenter kan starte opp arbeidet med en 3.7 km lang rulleskitrasè, pluss en stor aktivitetsflate.

Skikretsen har jobbet tett med Skaret Skisenter i denne prosessen vedr. søknad om Programsatsingsmidler til Rulleskianlegg. Og det er svært gledelig for skisporten i hele kretsen at vi nå kan få et rulleskianlegg midt i fylket.

NSF’s Anleggsansvarlige; Marit Gjerland, har vært en meget nyttig støttespiller i arbeidet med å tilsagn på Rulleski-midlene.

Dette vil forhåpentligvis gagne rekrutteringsarbeidet for mange klubber i kretsen, som nå kan legge treninger/ treningssamlinger til Skaret. Dette åpner også for sommerkonkurranser mm. i  kretsen. For de løperne som har Skisenteret i sin umiddelbare nærhet, vil dette også føre til langt tryggere treningsforhold i forhold til trafikksikkerhet.

Fra RBnett:

Får fire millioner til rulleskianlegg

Skaret Skisenter blir helårsanlegg – Kulturdepartementet bevilger fire millioner kroner.

– Jeg ble så glad da jeg fikk denne beskjeden i går kveld, for jeg vet hva som har vært av utfordringer i dette prosjektet, sier Molde-ordfører Torgeir Dahl.

– Fantastisk

– Nå får de altså fire millioner kroner som gjør det mulig å fullføre anlegget for rulleski. Jeg er glad på vegne av de som har lagt ned en vanvittig innsats på Skaret gjennom mange, mange år, og så er jeg glad for de mange som trener langrenn året rundt, sier Dahl.

Ordføreren er svært fornøyd med at regionen nå får et komplett anlegg som kan brukes både sommer og vinter. I tillegg til langrennsfasilitetene, trekker han også fram det nye skiskytteranlegget på Skaret, og hopp- og alpinanleggene.

– Det er fantastisk å ha hele spekteret av vinteridrettsanlegg, oppsummerer ordføreren.

Har vært utfordrende

En av de som har arbeidet for skianlegget på Skaret en årrekke, er Sigmund Julshamn. Han har inntil nylig vært daglig leder for Skaret Skisenter SA.

Han fikk beskjeden om pengeoverføringene fra ordfører Dahl tirsdag morgen.

– Dette var en gledelig nyhet. Den store utfordringen har vært å skaffe penger, så der har vi jobbet ganske intens de siste årene, sier han til Rbnett.

– Vi har jobbet bredt inn mot næringsliv og andre for å skaffe penger, og det er svært gledelig at vi nå kan få så mye gjennom statlige overføringer, understreker han.

Tippemidler

Det er gjennom Kulturdepartementets anleggspolitiske program at rulleskianlegget på Skaret vil få penger. Midlene kommer fra overskuddet i Norsk Tipping.

Pengene «kan utbetales når byggearbeidene er igangsatt og finansieringsplanen er bekreftet godkjent av fylkeskommunen», skriver Kulturdepartementet i en melding. Norges Skiforbund støtter tildelingen.

Planene er klare

– Det har vært viktig å få til et tilbud slik at rulleskifolka kommer seg vekk fra trafikkert veg og inn på trygge forhold, sier Sigmund Julshamn, som forteller at de allerede har planene klare med tegninger og løypetrasé – for å få et tilbud som dekker flest mulig.

– Vi har planer om å lage opp mot seks kilometer rulleskianlegg, men vi får ta bit for bit, etter hvor langt pengene rekker. Så om det blir tre kilometer nå i første omgang, så er det veldig bra, det også. Løypa vil bli koblet sammen med rulleskiløypa som skiskytterne har rundt sitt anlegg, sier han.

Julshamn sier at de nå må få alle papirene i orden, målet er å starte opp med arbeidet til høsten.

– Audun Nerland har vært en svært viktig person i dette arbeidet. Han er leder både i økonomiutvalget og for anleggskomiteen. Vi har også hatt et godt samarbeid med MOI, avslutter Julshamn.