Stor innsats på alpin og langrenn samling

Tradisjonen tro har det vært gjennomført samling for utviklingshemmede på Mesnali! Været bød på noen utfordringer, men det taklet alle på en utmerket måte!

Trenerne oppsummerer helgas samling;
Som de siste årene møttes denne flotte gjengen på det etter hvert så kjente Mesnali Leirskole for å trene sammen en hel helg. Alle skulle komme torsdag kveld, men værgudene hadde andre planer, hvilket gjorde at folk dukket opp så sent som fredag morgen.
Ordentlig vær opplevde vi også på første økta på Sjusjøen Skistadion, snøføyke og null sikt gjorde at vi hadde problemer å finne spor. Til slutt måtte vi late som om vi var preppemaskina. Til tross for været var humøret på topp da det gjaldt å være «pølse og brød», «danse på ski» og komme seg raskest gjennom slalåmløype.

Mens langrennsløperne hadde sine utfordringer med å finne sporene oppe på Sjusjøen holdt
alpinistene til i bakken på Natrudstilen. Alpingjengen var på plass og klar til innsats da heisen
startet klokka ti. Litt mye løssnø og dårlig sikt førte til utfordrende forhold, men det stoppet ikke denne gjengen og vi fikk gjennomført to økter, der hovedfokus var grunnteknikk og skifølelse.

Alpingjengen tok en liten velfortjent pause før andre økta mens de spiste matpakka si på kafeen i bakken. Langrennsgjengen inntok lunsjen nede på leirskolen og under lunsjpausen ble det også en liten «cowboystrekk» på de fleste.
Andre økt for langrennsløperne ble gjennomført nede på Mesnali og innbyggere fikk oppleve joggende utøver i både pen sko, ski sko og ordentlig grå joggebukse. Etter litt lek og moro fikk utøverne teste sine grenser på en styrkeøk. De fleste ble gode og slitne, alle ble i hvert fall veldig svette da ingen hadde med seg innendørsklær og var derfor «tvunget» til å trene i ullklær.

Som langrennsløpere flest kom vi veldig sultne til middagen og øyene lyste opp på både de og alpinistene da det ble servert gele til dessert.

Lørdag formiddag fikk vi endelig se sola og nypreparerte løyper ventet på Sjusjøen. Dette var
lovende for dagens konkurranse. Kl.0950 gikk startskuddet, og den første av ni utøvere kastet seg ut i løypa. Rundt i løypa sto ivrige støttespillere for å heie frem alle utøvere. Ikke mer enn en halvtime seinere hadde alle gjennomført dagens langrenns konkurranse med både skiglede og innstasvilje til stede. Slitne, men godt fornøyde kunne de ta seg en vel fortjent pause. Til tross for et hardt skirenn gledet seg alle til andre økt på ski, hvor noen skøytet, mens andre fortsatte med klassisk. Alle fikk utfordret seg selv på teknikk og balanse.

I alpinbakken var det også duket for konkurranser. Vi startet med oppvarming, før vi gjennomførte 5 omganger på tid i ei «storslalåmløype». Alle kjørte stabilt og godt, og holdt seg innenfor en margin på ca. 2 sekund på alle omganger.
På andre økt hadde vi fokus på litt kortere sving, og vi satte opp to parallelle løyper, der utøverne fikk kjøre mot hverandre. Dette fungerer alltid bra. God innsats.

Lørdagskvelden ble avsluttet med quiz, bildefremvisning, premieutdeling og mye latter. Det ble også kveldskos med kake som foreldre disket opp med, samt grønnsaker og dipp.

Alpinistene fikk også utfordringer med port kjøring på siste økt søndagen, da vi satte opp ei lengre løype med lengre avstand mellom portene for å få utøverne til å sette opp mer fart.

Alt i alt en svært vellykka samling for alpinistene, mye på grunn av svært gode forhold lørdag og søndag. Også viktig og fint at vi har så engasjerte foreldre som støtter opp om opplegget.
Vi ser at de utøverne som har hatt få timer på ski før samling, blir tryggere etter hvert. Alle holder et godt nivå, men vi ser at det er viktig med flere timer på ski for å utvikle seg videre.

For langrennsløperne ble søndagens økt full av fart og moro, da stafetter og blekksprut sto på programmet. Siste lunsj ble spist felles før det var takk og farvel for denne gang. Vi takker Mesnali Leirskole for losji og gleder oss allerede til neste gang.

Flere bilder fra samlingen finner dere på våre Facebooksider - Skiforbundet FH

Det er en stund til neste samling på Mesnali, men om det er langrennsløpere som har lyst på samling, så kan vi informere at Selbu IL i samarbeid med Peder Morset Folkehøyskole arrangerer samling 6.-8. februar.

Det blir også en del konkurranser framover;
 - 7. februar arrangerer Koll IL Kollmila, hvor det også er klasser for denne målgruppen.

- 28.februar.- 1.mars er det PMF-lekene i Selbu, mens det er Winter Games i Holmenkollen den 1. mars – så her må folk velge….

- 15. mars er det på nytt duket for HalvBirken

Mer informasjon om disse og andre arrangementer finner du på Skiforbundets nettsider

nif-epi04, 04