Magnus Rød uttatt til Vestfold Toppidrett

Som første og eneste utøver med en funksjonsnedsettelse er blinde Magnus Rød uttatt til Vestfold Toppidrett.

Magnus Rød er opptatt i troppen til Vestfold Toppidrett og er med dette den første utøveren med en funksjonsnedsettelse som har blitt innlemmet i dette gode selskap.
Vestfold toppidrett er et samarbeid mellom Vestfold idrettskrets og Vestfold fylkeskommune.

Vi har spurt Trude Halvorsen som leder av toppidrettsutvalget om hun kan utdype litt mer om hva dette samarbeidet går ut på og hvilket tilbud er det de uttatte utøverne får;
«Vestfold Toppidrett er et tilbud til de beste utøverne i alderen 15-19 år i Vestfold.  I år var det 40 søkere hvor 20 ble tatt opp. Magnus er den første og eneste utøveren med funksjonsnedsettelse.
Det gis tilbud på tvers av idrettene med 3 fellessamlinger i løpet av skoleåret; en overnattingssamling, en dagsamling og en kveldssamling. På disse kan tema være kosthold, alternativ trening når du er skadet, hvordan motivere deg til trening når alt butter imot, hvordan forholde seg til journalister; praktisk trening med mikrofon og kamera osv. Vi jobber ikke med særidrettstrening, dette er det klubb, krets og forbund som tar seg av.
I tillegg har vi et kulturelt tilbud, som fylkeskommunen har ansvaret for. Eksempler på dette kan være en operaforestilling, ballett, visesang m.m. Alt litt utenfor komfortsonen, men med mye humor. Dette har vært godt mottatt. Utøverne har hatt ballettundervisning på den norske opera, de har hatt basistrening med Ketil Andre Aamodt, intimkonsert med Kåre Conradi for å nevne noe.
Vi har knyttet til oss coacher, manuelle terapeuter/kiropraktorer m.m., som utøverne kan kontakte etter behov. Vi dekker en del av disse utgiftene til dette, i tillegg får utøverne refundert noe reiseutgifter i løpet av skoleåret mot innsending av kvitteringer.
Siste året har vi ansatt en person som følger opp alle utøverne. Denne har dialog med utøverne, trenerne og klubbene. Noe som vi har fått veldig bra tilbakemelding på.
Det hender utøverne har problemer med å velge hva de skal gjøre etter videregående, og da kan vi også bistå med hjelp til dette».

Magnus under en intervalløkt opp mot Folgefonna på samling i 2015

For Magnus kom dette som en veldig positiv overraskelse. Jeg kjenner flere som har vært i denne troppen, og vet at det er et utrolig høyt nivå på utøverne som er med, så det er veldig moro at jeg fikk en av plassene sier Magnus.
Jeg tror dette kan bli veldig bra, ettersom det er små miljø i klubbene, blir inspirerende å få være en del av denne gjengen også med tanke på det sosiale delen av det. Jeg gleder meg veldig.

Har allerede hatt gleden av å møte flere av de som er ansvarlige her, og det er en gjeng med positive, løsningsorienterte folk som det blir veldig spennende å samarbeide med, og finne ut hvordan vi kan utnytte ressursene på en best mulig måte.»
Jeg tror også det er bra for idrettens del at også en utøver med funksjonsnedsettelse blir tatt ut. Håper jeg kan bidra til å få vist fram hva para-idrett er og står for, slik at det også blir litt mer forståelse på hvilke utfordringer vi har fortsetter Magnus.

Mangler ledsagere
Den største utfordringen Magnus har i dag er å få skaffet seg nok ledsagere for å kunne få gjennomført kvalitativt gode treningsøkter.
Han fikk på senvinter en ny ledsager i Matias som var med for første gang under NM del 2 og på Ridderuka. Han fungerer kjempebra og har sagt seg villig til å være med på en del samlinger. Det er flott, men utfordringen er at Matias bor på Lillehammer og Magnus i Stokke.
For Magnus er det også flest av hverdagene, og det er her hovedtyngden av jobben må gjøres for å kunne fortsette utviklingen som idrettsutøver.

Pr dato så har Magnus et par personer i lokalmiljøet som er med noe, men det er mange timer med trening som skal fylles opp. Noe kan han gjøre på egenhånd ved å løpe på mølle eller sykle på ergometersykkel, men den viktige idrettsspesifikke treningen som er særdeles viktig, rulleski og ski, trenger han ledsagere til.
For de med synshemninger, og spesielt de som er helt blinde er tilgangen på gode ledsagere helt avgjørende for om man kan satse på en idrettskarriere eller ikke.

Vi håper at det er noen som leser dette som kan tenke seg å være ledsager, eller som vet om noen som kunne tenke seg å bidra som ledsager og som bor i nærheten av Stokke.
Er det noen som har sluttet sin egen karriere, men som fortsatt vil være endel av miljøet er dette en glimrende mulighet.
Trener du en del, så kanskje du kan bli treningskompis med Magnus på noen økter??
Jo flere personer Magnus får å spille på jo lettere vil det være for alle sammen.
Du trenger ikke være ekspert på f.eks. rulleski og skøyting, om det er rolige langturer på beina som er din treningsform, er dette fint – så kan en som syns at rulleski og skøyting er mer givende ta den delen.
På denne måten kan Magnus få flere ledsagere som dekke hver sin del av det totale behovet som Magnus har som ledsager.
Kan du løpe/gå på ski/rulleski, så har du hovedtyngden av hva som trengs, selve ledsagerdelen skal vi være behjelpelige med å gi opplæring i, så ikke la det at du ikke har ledsaget noen før stoppe deg!

Her kan du få litt mer informasjon om ledsaging på ski;  https://youtu.be/yPknyCX_hgw

Er du interessert/ nysgjerrig??
Ta direkte kontakt med Magnus på mobil: 454 19 920
Eller med Skiforbundet ved  Anne Ragnhild Kroken, anne.kroken@skiforbundet.no