Samling UH Sommersnø

Norges Skiforbund i samarbeid med Bergen Skilag arrangerer samling på sommersnø for mennesker med utviklingshemning, 5.-7. juni 2015. Langrenn og alpint

Sommersnø og samling med alpint - langrenn
Under snøsamling på Mesnali i januar ble det framsatt ønsker om samling også på sommeren for denne målgruppa.
Sammen med Bergen Skilag arrangerer Norges Skiforbund nå samling på sommersnø i Jondal, på Folgefonna, for både alpinister og langrennsløpere.

Tid: 5.-7. juni 2015
oppmøte fredag ettermiddag kl 15:00

Sted: Jondal – Folgefonn Gjestetun

Målgruppe samling:
* Utviklingshemmede 12 år og eldre som er interessert i å gå langrenn/kjøre alpint.
krav;
Alle må kunne benytte seg av enten langrenns/alpinski og selv ha nødvendig utstyr.

Innhold i samlingen:
Basistrening på barmark fredag ettermiddag
Trening på sommer snø for både langrenn og alpint lørdag og søndag
Detaljert samlingsprogram sendes ut etter påmeldingsfristen er utløpt.

Samlingsavgift:
For langrennsutøvere;
kr. 1.800,- inkluderer overnatting, mat og instruksjon og løypeavgift
For alpinutøvere;kr 2.000,- som inkluderer overnatting, mat, heiskort og instruksjon
Ledsagere; kr. 1100,- inkluderer overnatting og fullpensjon
Løypeavgift langrenn ledsagere; 250,- pr dag
Heiskort alpint voksne; 370,- pr dag
Folgefonna aksepterer ledsagerbevis – så de som har bør ta dette med.

Betaling av egenandel; Faktura vil bli utsendt til den enkelte deltaker.

Transport/reise: Transport til/fra må dekkes av den enkelte.
For enkleste vei til Jondal; kontakt med Fredrik Hald (kontaktinfo se lengre ned)

Overnatting/bespisning:
Vi bor på Folgefonn Gjestetun som er et nedlagt gamlehjem.
Her har vi fullpensjon – det vil si vi smører matpakke på morgenen og tar med opp til Fonna. Det er også utsalg oppe på Folgefonna, men evt. mat/innkjøp herfra må dekkes av den enkelte.

Vi bor alle på flersengsrom – og ingen får enerom. Her pleier det å være fullt av folk på samling, så vi er ikke alene.
Vi har 30 senger reservert, om det blir knapt med plass vil utøvere bli prioritert med kun en ledsager pr utøver.

Utstyr:
Skiutstyr til eget bruk – langrenn eller alpint
Skisko og eventuelt ski briller
Treningstøy for å trene langrenn/alpint – husk at det kan bli alt slags vær selv om det på kalenderen begynner å bli sommer.
Sengetøy (putevar, laken og dynetrekk)
Håndklær/Toalettsaker
Smøring til eget bruk (langrennsløpere)
Keycard for alpinistene
- forslag på en mer detaljert pakkeliste finner dere på nettsidene våre.

Påmelding;
Påmeldingsfrist 25. april 2015
Påmelding gjøres elektronisk via Questback. Direktelink til påmeldingsskjema;

Etter påmeldingsfristen er utløpt vil det bli utsendt mer detaljert program og informasjon til den enkelte deltaker.

Viktig informasjon;
Det er etter hvert mange deltakere som reiser alene, ser vi oss nødt til å lage noen retningslinjer slik at dette skal bli en mest mulig positiv opplevelse for alle sammen, både utøvere, trenere og de ledsagerne som er med.

- Alle deltakere som er ”førstereis” på snø eller barmark SKAL ha med seg egen ledsager  - dette for å i vareta at vi blir kjent med utøveren og dere som pårørende blir kjent med tilbudet og oss og får mer kunnskap om hva dette er.
Vi vet mange greier seg bra i sitt hjemmemiljø, men nå kommer de i en ny setting, nye folk og forholde seg til, erfaringsmessig kan dette gjøre at man faktisk ikke fungerer like godt som hjemme. Hjemme er det greit å ha fokus på f.eks. å ta sine egne medisiner til bestemte tider og at dette fungerer – med masse andre folk rundt er det ikke alltid at det er like enkelt å huske dette, og trenerne kan ikke påta seg oppgaven med å være ansvarlige for utøveres medisinering. Så det er ikke greit og bare sende med deltakere en liste over medisiner….

Etter hvert som vi nå lærer deltakerne å kjenne vil vi også kunne si om vedkommende trenger en ledsager eller ikke, etter en helhetsvurdering på hvordan man fungerer i denne settingen.
- De fleste utøverne trenger litt oppfølging av ulik art, det er derfor viktig at det for de som drar alene blir gjort en avtale med andre ledsagere på forhånd om de kan hjelpe litt tid.
Vi har dessverre ikke trenerressurser nok til å ivareta og følge opp påkleding og personlig hygiene hos alle sammen.
- Er det skader, sykdom eller andre ting vi som trenere bør informeres om? Viktig at vi får beskjed om det er belastningsskader eller annet som vi bør være obs på under trening. Er ikke til å komme fra at det for denne gruppa fort ”sprer seg både sykdom og skader”, mer eller mindre reelt
- Det er viktig å informere deltakerne om at dette ikke er en frihelg, men en treningssamling hvor det er trenerne som er sjefene og bestemmer.

Godterispising og brusdrikking? – ikke på våre samlinger!
Vi bør alle tenke på helsa vår, vi trener for å bli i bedre form, men glemmer fort at det vi putter inn i munnen også er av betydning. Ber om at det videreformidles til deltakerne at det ikke er lov til å ta med smågodt, sjokolade, potetgull og brus på samlingen.
Vi vil som vanlig legge vekt på det sosiale og noe å spise i den forbindelse vil bli sørget for fra lederhold.

Spørsmål??
Påmelding/samling etc: Anne Ragnhild  E-post: anne.kroken@skiforbundet.no Mobil: 930 54 058
Mer info om Fonna/Jondal/veivalg etc: Fredrik Hald, E-post: fredrik.hald@leroy.no Mobil: 909 36 282

Blir det mange påmeldinger er det førstemann til mølla prinsippet som gjelder……..