Hopp til innhold

Therese Johaug (NTB scanpix)

Rekordtall for Blinkfestivalen

Skifestivalen BLINK nådde nær 2 millioner TV-seere. Dette er ny rekord. Aldri før har skifestivalen hatt flere TV-seere.

Langrenn bekrefter sin posisjon som «helårsidrett». Interessen for rulleski er blitt stor. Idrettene ønsker å møte publikums behov også i sommerhalvåret. 

Med nyheten Blink Classics på onsdagen ble det fire TV-dager under Skifestivalen Blink. I tillegg var det gode TV-tall fra ungdomsrennene. Sendingene fra Sandnes og Lysebotn ble vist i prime time på NRK. TV-tallene har vært meget bra, flere av rennene har hatt rundt 50 prosent markedsandel.

- Vi er ydmyke og stolte over at langrennsinteressen er så høy om sommeren. Vi vet at våre utøvere er stolte over disse tallene. Vi skal også gjøre vårt for å underholde det norske folk i Toppidrettsveka om drøyt to uker, sier landslagssjef Vidar Løfshus.

NRK satser tungt på sommerrennene på ski og statskanalen legger ned mye ressurser i sendingene. Flere landslag, de nest beste løperne, samt flere team prioriterer også å være med. Det forteller også hvilket status i miljøet rennene har fått.

- Vi er kjempefornøyd med å ha nærmere to millioner seere til Blink 2016. Vi er spesielt godt fornøyd med tallene for Blink Classics på onsdagen og overrasket over at hele 48 000 så ungdomsrennene på lørdag ettermiddag, forteller daglig leder for Skifestivalen Blink, Odd Langhelle.

TV-seere fra Skifestivalen Blink:

Onsdag (Blink Classics):
NRK 1 1930-2045: 436.000 / andel 42,5%

Torsdag (Lysebotn Opp)
NRK 1 2215-2300: 528 000 /andel 48,9%

Fredag
NRK 1 1930-2050: 515 000 / andel 53,2 %

Lørdag
NRK 2 1600-1720 (aldersbestemte klasser): 48 000 / andel 21,1%
NRK 1 1940-2125: 446 000 / andel 46,1%


Totalt 1 973 000 seere.