Jan Schmid, Jørgen Graabak, Magnus Moan og Magnus Krog etter seier i lagkonkurransen (NTB Scanpix)

Overlegen avslutning på sesongen

Det ble en kaotisk helg med høy temperatur da kombinertgutta avsluttet sesongen i Schonach i helgen, men de norske utøverne herjet med motstanderne i WC-finalen.

Verdenscupen ble avsluttet med lagkonkurranse og to individuelle konkurranser i Schonach i Tyskland i helgen. Det viste seg å bli en ganske kaotisk helg med høy temperatur, men de norske kombinertgutta viste at de er svært sterke og ga konkurrentene tøff motstand.

WC-runden startet med lagkonkurranse hvor Norge på forhånd hadde uttalt at de ønsket å slå tyskerne på hjemmebane. Etter en tett kamp mellom forhåndsfavorittene Norge og Tyskland trakk Norge og ankermann Jørgen Graabak det lengste strået og vant foran Tyskland og Fabian Riessle. Lørdagens konkurranse så ut til å bli enda en norsk jubeldag da Magnus Krog gikk først over målstreken. Han ble senere disket, og tyskerne ble gitt seieren. Norge har anket avgjørelsen, og siste ord i saken er ikke sagt. Likevel var det nordmennene som hadde størst grunn til å juble etter helgen da Jørgen Graabak sørget for en ny norsk seier søndag, og avsluttet dermed sesongen på best mulige måte.

- Avslutningshelgen ble ekstremt innholdsrik, og inneholdt alt den kunne inneholde med dramatikk, spenning, følelser, rivalisering og til og med snøballkrig. Det var bitter fight til siste slutt. Jeg er veldig fornøyd med at vi vinner to renn i helgen, men ikke spesielt fornøyd med juryavgjørelsen på lørdag, påpeker landslagstrener Bjørn Kåre Ingebrigsten.

Sammenlagtseieren i årets verdenscup gikk til tyske Eric Frenzel. Han vant foran japanske Akito Watabe og lagkamerat Fabian Riessle. Beste norske ble Jørgen Graabak på 4.plass tett fulgt av Magnus Krog som tilslutt ble nummer seks i sammendraget. Årets sesong har vært svært bra for det norsk laget, som kan skryte av åtte individuelle seiere. Det er det nest beste resultatet av Norge noensinne, og Ingebrigsten oppsummerer årets sesong som en svært sterk en. En fantastisk avslutning på sesongen har også gitt gutta en solid oppladning foran VM-sesongen, og vi vil se en sulten gjeng som skal jakte gull i Lahti.

- Vi startet og avsluttet sesongen veldig bra, med seier på Lillehammer i åpningshelgen og tredobbelt i Ramsau rett etter. Etter det som ble en ganske lang pause hadde vi en liten ”down” og var ikke helt klare når ting startet igjen i Seefeld og Chaux-Neuve. Likevel hadde vi flere gode plasseringer der også, men det tok seg helt klart opp og etter da har vi vært svært sterke. Både som enkeltutøvere og som lag. Det har vært en innholdsrik, spennende og lærerik sesong og vi har fire forskjellige utøvere som vinner verdenscuprenn. Det er vi veldig godt fornøyd med. Nå virker det som at alle guttene er veldig motiverte og sultne på neste sesong. Også de som ikke har vært helt på topp i år vil veldig gjerne revansjere seg og får en gyllen mulighet under mesterskapet i Lahti, sier Ingebrigsten.

Sportssjef Sverre Rotevatn må si seg enig med landslagstreneren, og oppsummerer årets sesong som svært sterk. Preget av mange spesielle hendelser har kombinertlandslaget likevel prestert og levert i alle konkurranser.

- Det har vært en veldig bra sesong, men den har vært preget av mange hendelser av ulike typer. Vi har hatt mange opp- og nedturer, men sånn alt i alt har det vært en svært bra resultatmessig sesong. Vi har åtte individuelle seiere og fire forskjellige løpere på pallen, så det er et lag med veldig bra bredde. Hvis jeg skal trekke frem noen denne sesongen, så må det være Jarl Magnus Riiber. Det har vært utrolig spennende og gledelig å se gjennombruddet hans, og han etablerte seg veldig raskt i toppen – kanskje enda raskere enn det vi hadde spådd på forhånd. Han er virkelig en løper for framtida! Jeg synes også det har vært gledelig å se sesongen til Jørgen Graabak som etter en trøblete vår og sommer har kommet vanvittig sterkt tilbake, spesielt nå i avslutningen. Magnus Krog har også levert en sterk sesong, etter en fjorårssesong som var litt under det han egentlig er god for. Vi er hvert fall veldig fornøyde med måten vi avsluttet sesongen på, og det er nesten litt synd at det ikke er flere renn utover, sier Rotevatn.