Espen Andersen får sjansen i Seefeld (NTB scanpix)

Klart for trippelen

Kombinertlandslaget har hatt en god sesongstart. Til helga er det klart for et av sesongens viktigste mål, nyskapningen Nordic Combined Trippel.

Norges Skiforbund sender åtte utøvere til helgas renn i Seefeld.

Hoppsporten har hoppuken og langrennsløperne har sin Tour de Ski. Nå har endelig kombinerteliten fått sin velfortjente «tour». Deltakerne skal kjempe om totalt 300 verdenscuppoeng, og vinneren fra trippelen tar med seg 200 verdenscuppoeng. Det skal totalt kjempes om 100 000 euro i pengepremier til helga.

- Kombinertsporten trenger virkelig en sånn prestisjefylt helg. Trippelen i Seefeld er ved siden av de hjemlige World Cup-konkurransene et av vinterens store høydepunkt for oss. Vi gleder oss til tre konkurranser i flotte omgivelser med mye publikum og trøkk. Vi har et godt lag og har ambisjoner om å være med å kjempe i toppen, sier sportssjef Sverre Rotevatn.

Håvard Klemetsen har blitt nummer to i konkurransen både i fjor og for to år siden, og ønsker nok sterkt å klatre den siste plassen opp til toppen. OL-mester Jørgen Graabak har vist veldige gode tendenser den siste tiden, mens Jarl Magnus Riiber er stabil i toppen.
- Magnus Moan er bra på gang og Magnus Krog vet vi kan prestere når det klaffer i bakken. I tillegg har vi Jan Schmid og Mikko Kokslien som vi vet har stort potensial, sier Rotevatn.

Det unge stjerneskuddet, Espen Andersen, får måle krefter med verdenseliten i den forholdsvis ferske konkurranseformen.
- Espen har hatt gode resultater i COC den siste tiden og fortjener å få sjansen i World Cup. Han er en mann for fremtiden og vi mener det er viktig at han får internasjonal matching på toppnivå, forteller Rotevatn.

Ett skihopp og fem kilometer prolog er innholdet i fredagens distanse i skimetropolen Seefeld. På startstreken lørdag får de 50 beste fra fredagens prolog starte. Her er distansen tradisjonell individuell gundersen (ett hopp og 10 km langrenn), men deltakerne tar med seg resultatene fra fredagens prolog. Det samme gjelder i søndagens jaktstart, men da skal deltakerne gjennom to skihopp og 15 km langrenn.

Mer om rennene på fisski.com

Disse stiller for Norge:
Espen Andersen – Lommedalens IL