Innfører kvinneklasse

Styret i Norges Skiforbund (skistyret) oppretter kvinneklasse i NM kombinert for juniorer og seniorer fra vinterens sesong.

Det var på siste skistyremøtet at det gis grønt lys for at kvinnene også får NM-status. Kombinert for jenter er for full fart fremover. Nylig var cirka 40 jenter med i to internasjonale renn i Oberstdorf. I vinter ble også første FIS-renn for jenter arrangert på snø i Granåsen.

Kombinert har tradisjonelt vært en mannsdominert gren, som pr i dag er den eneste av NSFs grener som ikke har kvinneklasser på junior og seniornivå hverken nasjonalt eller internasjonalt. NSF har i mange år hatt jenteklasser i Hovedlandsrennet, dog med varierende deltagelse. Som et resultat av godt og målrettet arbeid på jentesiden er man imidlertid nå i ferd med å få opp en god stamme av utøvere i denne aldersgruppen, og et naturlig neste steg vil derfor være å opprette kvinneklasse i NM junior og senior.

Tidligere landslagshopper Gyda Enger gleder seg over nyheten. Enger er engasjert i kombinertkomiteen og brenner spesielt for å utvikling av kombinert for jenter.