Magnus Krog

Ville gjerne vært med

Kombinertlandslaget har trent i Norge i sesongoppkjøringa, og laget er i god rute.

- Vi har i år kjørt et langt rimeligere samlingsopplegg enn de siste årene. Situasjonen vår er utfordrende økonomisk, men løperne har vært veldig offensive og tatt utfordringen på en imponerende måte. Vi har alle muligheter til å trene best i verden med de anleggene vi har i Norge i dag, og målsettingen er at vi skal være med og kjempe om pallplasseringer i hvert eneste renn til vinteren, sier sportssjef Sverre Rotevatn.

Han forteller at laget gjerne skulle vært med i årets Sommer Grand Prix for å sett hvordan laget ligger an i forhold til de andre nasjonene, men sportssjefen er uansett klar på at det er den daglige treningen som avgjør hvordan gutta gjør det til vinteren. Årets sommer Grand Prix starter i tyske Oberwiesenthal til helga, men uten nordmenn på startstreken denne gangen.

- Vi kommer til å prioritere samling i Trondheim neste uke. Sesongstarten i november blir selvsagt ekstra spennende ettersom vi ikke har sett de andre nasjonene siden mars, men jeg er sikker på at laget holder et høyt nivå når det braker løs, sier Rotevatn.

Det nye foran vinteren er at hoppdelen teller mer enn før i kombinertrennene. Landslagstrener Bjørn Kåre Ingebrigsten har starta en prosess med laget for å øke prestasjonene i bakken.

- Konkurrentene våres har sikkert minst like fokus på dette som oss, men det virker som at vi er på et høyere nivå enn tidligere. Vi har hatt en progressiv økning i hoppinga hvor utøverne har vist flere gode enkelthopp. Fremover gjelder å få opp stabiliteten, og dette ser lyst ut, mener treneren.

Den tradisjonelle KK-helga med sommermesterskapet arrangeres 19.-20. september i Lillehammer. I starten av oktober er det ny samling i Trondheim før laget setter seg på flyet for en drøy ukes samling i tyske Oberhof.

- Vi har hatt fire gode sommerkonkurranser. Alle løperne er stort sett i normal trening. Dette ser lyst ut foreløpig, sier Rotevatn.