Nederst fra venstre: Hanna Midtsundstad og Silje Opseth. Midten fra venstre: Mille Moen Flatla, Thea Øihaugen, Gyda Westvold Hansen, Karoline Bjerke Skatvedt. Bak fra venstre: Ida M Hagen, Tonje Bakke og Mari Lein Lund.

Historiske jenter

Tidenes første internasjonale kombinertrenn for jenter ble arrangert i Granåsen onsdag hvor over 20 jenter ble historiske.

- Dette er forhåpentligvis bare starten på noe stort for kvinnekombinert, forteller leder av kombinertkomiteen i Norges Skiforbund, Paul Einar Borgen.

- Kvinnehopp har gått opp løypa. Nå skal vi lære av hva de har gjort, sier rennleder for kombinert i Det internasjonale skiforbundet, Lasse Ottesen.

Jenter fra syv nasjoner deltok. Hopp i K-60 og deretter langrenn i World Cup-løypene. Timna Moser fra Østerrike vant den eldste jenteklassen foran Hanne Midtsundstad fra Vaaler, mens østerrikske Lisa Eder vant den yngste jenteklassen.

- Vi har sett at jentene har vært i kombinert til de er 13-14 år, også har de gitt seg etter smårennene. Det har ikke vært et godt nok tilbud. Det er en naturlig idrett for jenter å drive. Kombinert er eneste olympiske idretten som ikke har jenter. Sånn skal det ikke være. Vi bygger et fundament rundt jentekombinert i samarbeid med Det internasjonale skiforbundet, og må ta trinnene.  Vi jobber langsomt og vil bygge det ordentlig. Trondheim kommune, Sør Trøndelag fylkeskommune og Trønderenergi har vært inne og støttet arrangementet i Granåsen denne uka. Uten dette hadde vi ikke klart å få det til, og denne støtten har vært en fantastisk, sier Paul Einar Borgen.

Lasse Ottesen, gleder seg ekstra over at jentene er i gang med skirenn i kombinert.

- Vi diskuterte det for to år siden i kombinertkomiteen. Jeg ba om en kort rapport fra alle nasjoner på hvordan vi lå an. Året etter hadde vi sommer Grand Prix for gutter og jenter. Så har vi vært så heldig å få Trondheim på laget som starter det internasjonale jentebølgen. Vi ser at vi har nok nasjoner, nok utøvere og da er vår jobb å sørge for at vi får et alternativ og et supplement til kvinnekombinert. Det langsiktige målet er internasjonale mesterskap hvor vi skal bygge en base med utøvere først. Det er mange av de samme nasjonene som i World Cup-sirkuset innen kombinert. Det er viktig for oss å komme i gang, slik at jentene får et fullverdig konkurransetilbud, sier han.

Nå er det realistisk at kombinert for jenter er på VM-programmet?

- Det vi har sett for oss, som vårt første mål, er å foreslå at vi har jentene med på ungdoms-OL i 2020. Mange av de yngste jentene som er med her i dag kan passe inn der. Får vi at vi tar vare jentene blir det neste målet å videreutvikle konkurransetilbudet til COC, World Cup og mesterskap, men det er langt dit i dag.

Eldste jenter: Fra venstre: Silje Opseth, Timna Moser og Hanna Midtsundstad.

Hanne Midtsundstad fra Vaaler ble beste norske med en annenplass i den eldste jenteklassen hvor hun blant annet gikk et gnistrende kombinertlangrenn. 15-åringen var ikke helt heldig i hoppet sitt i K-60 metersbakken, og gikk ut som nr. 8 i langrennet. Etter tre kilometer i VM-løypene i Granåsen kunne hun juble for andreplass.

- Dessverre gikk det ikke så bra som jeg hadde håpet i hoppbakken, men det var skikkelig artig å gå langrenn i de tøffe løypene her. Dette ga uten tvil mersmak, sa den talentfulle 15-åringen etter å ha blitt intervjuet både av NRK-TV og TV2 i målområdet.

- Dette ble mer styr enn vi er vant til, men artig. Kombinert er jo ikke akkurat et stor gren for jenter, men jeg håper dette var starten på noe som kan bli artig å være en del av i årene fremover. Jeg liker god å hoppe, og elsker å trene på ski. Jeg konkurrerer så ofte jeg kan, og det var ekstra artig å møte jenter fra mange andre land.

- I 2021 eller 2023 er det store muligheter for at det er et VM på ski her i Granåsen og at kombinert for kvinner kan stå på programmet. Vil vi få se Hanna med der?

- De hadde vært kjempeartig, og absolutt et mål å jobbe for. Men om kombinert blir en VM-øvelse vil vel avhenge av om det blir populært for jenter å være med. Det håper jeg virkelig at det blir, sa Hanna Midtsundstad. Torsdag prøver hun seg nok en gang i bakke og langrennsspor før hun følger med verdens beste mannlige kombinertløpere når de utkjemper sin kamp om verdenscuppoeng i de samme løypene.

Karoline Bjerke Skatvedt fra Trøgstad Skiklubb ble beste norske med en annenplass i den yngste klassen. Hun smilte bredt i målområdet etter det historiske rennet.
- Dette var fantastisk moro. Jeg håper dette er bare starten for oss. Kombinert er kjempekult, sier hun.

Yngste jenter. Fra venstre: Karoline Bjerke Skatvedt, Lisa Eder og Gyda Westvold Hansen.

Resultater kvinnekombinert, gutteklassene her