Magnus Moan (t.v.) og Magnus Krog tok dobbeltseier i helga. Nordmennene er favoritter i nyskapningen Nordic Combined Trippel i Seefeld til helga.

Syv norske i Nordic Combined Trippel

Kombinertlandslaget har hatt en knallstart på sesongen. Til helga er det klart for sesongens nest viktigste konkurranse i Seefeld. Siste: Forfall fra Magnus Krog i helgas renn.

Hoppsporten har hoppuken og langrennsløperne har sin Tour de Ski. Nå har endelig kombinerteliten fått sin velfortjente «tour». Sammenlagtvinneren i nyskapningen Nordic Combined Trippel får med seg 200 verdenscuppoeng, og det skal kjempes om totalt 100 000 euro i pengepremier til helga.

- Kombinertsporten trenger virkelig en sånn prestisjefylt helg, og vi gleder oss veldig til konkurransene i Seefeld. Dette blir også en svært viktig helg i vinter. Bare VM i Falun er større for oss i vinter, sier sportssjef Sverre Rotevatn.

Så langt har kombinertlandslaget fått med seg fire seiere så langt i sesongen, og det har vært nordmenn på pallen under hver eneste World Cup-helg så langt i sesongen.

- Vi har hatt en svært god sesong så langt, men det er den neste måneden det virkelig gjelder. Det er nå vi for alvor skal vise oss frem i toppen, sier Rotevatn.

Ett skihopp og fem kilometer prolog er innholdet i fredagens distanse i skimetropolen Seefeld. På startstreken lørdag får de 50 beste fra fredagens prolog starte. Her er distansen tradisjonell individuell gundersen (ett hopp og 10 km langrenn), men deltakerne tar med seg resultatene fra fredagens prolog. Det samme gjelder i søndagens jaktstart, men da skal deltakerne gjennom to skihopp og 15 km langrenn.

Norge stiller med det samme laget som i helgas renn i franske Chaux-Neuve. Det betyr at 17 år gamle Jarl Magnus Riiber får fornyet tillitt etter blant annet en 13.plass i hans internasjonale World Cup-debut i Frankrike i helga.

Mer om helgas konkurranse på fisski.com

Disse stiller for Norge i Seefeld:
Jørgen Graabak, Byåsen IL
Magnus Krog, Høydalsmo IL (FORFALL 15. januar. Krog reiser hjem på grunn av vond hals).
Mikko Kokslien, Søre Ål IL
Håvard Klemetsen, Kautokeino IL