Vellykket kombinertskole i Granåsen og Knyken

For andre året på rad ble kombinertskolen gjennomført i august. Lovende kombinertløpere fra 10-årsalderen fikk møte våre ferske olympiske mestre i bakken og i løypa.

Etter flere år uten kombinertskole, ble det i fjor arrangert for første gang på 10 år. Suksessen fra fjoråret fortsatte, denne gangen i Granåsen og Knyken.

Granåsen Skiteam, i samarbeid med Norges Skiforbund kombinert, sto for opplegget gjennom uken. Utøverne bodde på Heimdal Videregående skole, noe som førte til at det ble en sosial og sammenspleiset gjeng.

Mye og allsidig aktivitet
Dagene gikk med til hopping i det flotte rekrutteringsanlegget i Granåsen, samt rulleskitrening, basistrening og turnøkt i det nyetablerte toppidrettssenteret. Mange nye elementer ble lagt inn i hoppingen, populært kalt stressmestringsøkter. Her blir ulike utfordringer tillagt den vanlige hoppingen, som blant annet at utøveren får et regnestykke i tilløpet og skal svare i lufta. ”TV-kommentatoren” var også en favoritt, hvor utøveren skal kommentere sitt eget hopp fra de sitter på toppen til de er på sletta.

Granåsen Skiteams junior- og seniorløpere var trenere for de unge og lovende den første dagen. Det var tydelig at de var godt forberedt og stilte opp med tips og rettleding til de unge.

Kostholds-quiz og spørretime med elitelandslaget
Vår samarbeidspartner Tine stilte med mat til frokost og lunsj gjennom hele uka. Dette var et flott tiltak og en fin måte å innlære sunne spisevaner for yngre løpere. Tine gjennomførte også en kostholds-quiz med flotte premier.

Etter lunsj kom gullvinnerne fra Sotsji. Hovedtrener for landslaget, Bjørn Kåre Ingebrigtsen, viste en video fra Sotsji som ga frysninger, en god start før spørretimen med landslaget. Deltagerne på kombinertskolen hadde forberedt spørsmål til kombinertheltene. Jørgen Graabak fortalte om en svært allsidig ungdom, og at han var langt ifra noen barnestjerne, men at det skjedde veldig mye etter han ble junior og frem til han sist vinter ble olympisk mester.

Kombinert-Norge konkurrerte sammen
Fredag var satt av til trening og konkurranser i Knyken. Økta før lunsj stilte elitelandslaget igjen opp som trenere for de yngste, mens juniorene og de øvrige seniorene trente i den store bakken. Her var det mange lydhøre unge utøvere som fikk tips og et klapp på skuldra av landslagsutøverne.

Etter lunsj var det hopprenn i alle bakker, før de yngste gjennomførte langrennsdelen i terrengløp og de eldre konkurrerte på rulleski. Det var ikke bare blant deltagerne vi kunne se kombinertløpere denne dagen.

Flere generasjoner OL- og VM-vinnere var samlet til en sosial sammenkomst denne helgen og var ivrige tilskuere under konkurransen. En flott dag i regi Knykenfolket.

Lørdag var vi igjen samlet i Granåsen, hvor Norges-Cupen i kombinert ble gjennomført. De yngste utøvere hadde en basisøkt under hopprennet.

Langrennsdelen for samtlige utøvere ble denne dagen gjennomført på beina med felles målgang på Skistua. Et fantastisk syn å se en 10-åring kjempe side om side med Jan Schmid og Jørgen Graabak, med ivrige trenere og foreldre langs sidelinjen. Det var vel flere som opplevde et snev av Tour de France-følelse.

Takk til alle deltagere og foreldre for en flott uke, og ikke minst takk til etablerte junior- og seniorløpere for at dere stiller opp og gir av dere selv til de yngre løperne som en dag drømmer om å stå øverst på pallen.

Granåsen Skiteam og Norges Skiforbund kombinert ønsker velkommen til ny kombinertskole neste 5.-8. august neste år. Hold av datoen!

Flere bilder på Facebook: Kombinert-Norge