Magnus Moan og kombinertlandslaget vil nok ha mange knallharde kamper mot tyskerne kommende sesong. Her mot Johannes Rydzek. (NTB Scanpix)

Kombinertlandslaget 2014-2015

Kombinertkomiteen i Norges Skiforbund har tatt ut syv utøvere på landslaget sesongen 2014-2015. Det nye støtteapparatet kommende sesong er også klart, og de fleste er med videre.

Sverre Rotevatn fortsetter som sportssjef, men i en mer operativ rolle mot toppidretten. Bjørn Kåre Ingebrigtsen går inn som hovedtrener med mer ansvar enn før. Ingebrigtsen får totalansvaret for sammensettingen av treningen, og blir ny hovedtrener i langrenn for landslagsutøverne. Landslagssjefsstillingen blir ikke erstattet, og oppgavene blir i realiteten fordelt mellom sportssjefen og hovedtreneren. Etter å ha fått flere andre tilbud fortsetter Nik Huber som hovedansvarlig for hoppdelen, mens Stein Vidar Thun gjør det samme i rollen som fysioterapeut, samt i rollen som assistent på teknisk og taktisk trening i langrenn.

- Vi er veldig godt fornøyd med sammensetningen av det nye støtteapparatet. I våres har vi ikke vært på shoppingjakt etter nye trenere, men har vært opptatt av å beholde de vi hadde Bjørn Kåre er en veldig erfaren trener, og det blir spennende med ham i den nye rollen. Han har hatt den daglige treneroppfølginga til utøverne i  Granåsen Skiteam i mange år, og er svært delaktig i blant annet OL-mester Jørgen Graabaks utvikling. Nå er Bjørn Kåre klar for enda større ansvar. Nik har vært med oss siden VM-sesongen i Holmenkollen og gjort en kjempejobb med gutta i bakken. Vi vet at Nik er en ettertraktet hopptrener, og det var viktig for oss å beholde ham fremover. Jeg er også glad for at Stein Vidar blir med videre. Vi går i spenning inn i VM-sesongen etter suksessen i vinter, sier sportssjef Sverre Rotevatn.

For sportssjefen selv blir det mer reising og mer ansvar inn mot toppidretten. Han ser frem til å komme i gang med samlingene hvor det nye støtteapparatet får satt seg mer og mer.
- Det er fortsatt detaljer som ikke er spikret, men hovedlinjene er klare. Vi har brukt god tid den siste halvannen måneden til å vurdere både struktur og organiseringen av elitelaget. Nå er vi snart i mål, og er veldig godt fornøyd med at vi har fått tatt vare på de dyktige folkene som har vært inne i systemet i flere år. Det har vært viktig for oss, sier Rotevatn.

- En utfordrerposisjon
Bjørn Kåre Ingebrigtsen gleder seg til å komme i gang i sin nye rolle. Han mener landslaget er i en utfordrerposisjon overfor stormakten Tyskland.

- Tyskerne har vært bedre enn oss som lag og individuelt gjennom sesongen, de tok dobbeltseier i verdenscupen sammenlagt. Vi hadde seks forskjellige utøvere på pallen i verdenscupen, og var best i OL, dette viser at vi har et enormt potensiale og toppnivå i laget. Vi har egentlig hatt en fantastisk sesong, men nå begynner vi på blanke ark igjen. Det er viktig å huske på, sier Ingebrigtsen.

Den nye hovedtreneren bor i Trondheim. Der bor også seks av de syv på kombinertlandslaget. Dermed blir det langt enklere også for Ingebrigtsen å følge løperne tett gjennom sesongen.

Samlingsplanen klar i løpet av kort tid, og det er planlagt oppstart rundt 20. mai. Landslagsløperne starter opp med tradisjonell sesongoppkjøring fra cirka 1. mai.

Kombinertlandslaget sesongen 2014-2015
Jørgen Graabak, Byåsen IL