Fotofinish mellom Einar Lurås Oftebro og Lars Ivar Skårset. Skårset knepent foran

Statoil Hovedlandsrennet i Vang

Et svært vellykket Hovedlandsrenn i kombinert ble gjennomført i Vang sist helg.

Vang Skiløperforening tok over arrangementet grunnet snømangel på Ulsheim og i Bjørkelibakken. Hopprennet ble gjennomført i Lierberget og langrennet på Gåsbu langrennsenter.

Kombicross offisiell øvelse

Det var en liten økning i deltagelse under årets hovedlandsrenn i kombinert. Totalt 33 deltagere deltok i kombicross på lørdag. Interessen var stor og utøverne også fornøyde med løypa og de utfordringene den bød opp til. Noen av elementene i løypa var baklengsport, reipelykje, små hopp, kuler ned, kuler opp og ikke minst et lengre strekk med orgeltramp oppover.

Gunderstart møtte en del skepsis i den smale crossløypa. Det gikk imidlertid bra ved at man flyttet starten bakover langs en vei med god plass til å skille løperne de første 150m.

Mange spennende dueller, og småfrekke forbikjøringer, en god trening til det moderne kombinertrennet, utøver mot utøver, skulder mot skulder.

Dette var også første gang kombicross ble gjennomført som en offisiell øvelse. Det er vel liten tvil om at dette var en suksess, med jaktstart i en løype som stiller krav til gode skiferdigheter.

Krevende forhold i Lierberget

Det var utfordrende forhold i Lierberget med mildvær, løse spor og tidvis nedbør som regn, sludd og snøfiller. Dette ble håndtert veldig bra av arrangøren, som blant annet sløyfet prøveomgangen for å spare sporet, og hopprennet ble bra.

Stor økning i deltagelse under normalprogrammet

Normaldistansen søndag ble gjennomført med 2 hopp i K70 og 2x 2,5 km Gundermetode på Gåsbu langrennssenter.

Det var en kraftig økning i deltagere fra i fjor, hvor det var 17 løpere med. I år var det 29 deltagere som fullførte normalprogrammet.

Det var et godt hopprenn, med mange flotte svev. Litt spredning i resultatlisten, men den relativt tunge langrennsløype ga gode muligheter for de som følte seg pigge. Veldig mange fine prestasjoner i sporet, og flere utrolig tette dueller. Særlig spurten i G16 ble spennende og det måtte fotofinish (se bilde i toppsaken).

Det er akkurat slik vi kjenner kombinert fra WC og det er slik vi vil ha det med fart, spenning helt inn mot mål.

En kjempehonnør til arrangørene i Vang Skiløperforening, som på kort varsel, og under krevende forhold, fikk gjennomfort et flott Hovedlandsrenn.