Mange jenter i Solan Gundersens Vinterleker

Det jobbes godt med å få jenter inn i kombinertidretten.

Jenter/kvinner i kombinert er diskutert i FIS`kombinertkomite sist høst etter initiativ fra Norge. Norges kombinertkomite sine tanker om hvordan jentedeltakelse kan stimuleres ble presentert.

KK ønsker i første omgang jenteklasser i alle renn i Norge, samlinger og samarbeid med andre nasjoner.

Klubber/krets må tenke på jenter når de planlegger kombinertaktivitet. Vi kartlegger nå jenteaktiviteten i kombinert-Norge, og skal sammen med andre nasjoner, legge fram resultatet av kartlegging og aktivitet inn til FIS etter årets sesong. Et mål der fremme er VM og OL deltagere i kombinert for kvinner. I mellomtiden må vi sette oss delmål, for å komme fram til dette.

Kanskje noen av årets deltagere i jenteklassene i Solan Gundersen Vinterleker er fremtidens VM eller OL deltagere? Det var 14 dyktige jenter i klassene 12, 13 og 14 år, med i Solan Gundersen Vinterleker i år. Det ble nye rekorder i hopplenger for enkelte, flotte nedslag, og fantastisk skigåing og innsats i langrennsløypa.

Etter konkurransen var ferdig, samlet vi oss på Aukrustsenteret til «Jentetimen». Der vi koste oss med god mat, presenterte tanker og mål fra NSF, og ikke minst fikk vi gode innspill fra både jentene og deres foreldre og trenere med oss tilbake. Det er ingen tvil om at den jobben NSF Hopp har gjort med jentemiljøet er forbilledlig. Vi i kombinert ønsker et samarbeid med hopp i tiden fremover.

Fra jentetimen

Tusen takk til alle som bidro! Takk også til arrangøren for et fantastisk flott arrangement!

Ida Marie Hagen og Pernille Kvernmo