Fra venstre: Sepp Buchner (tyske skiforbundet), Timna Moser (vinner av det første rennet i Oberstdorf), Lasse Ottesen og Sverre Rotevatn (sportssjef Norges Skiforbund). Foto: Sandra Volk

Historisk renn i Granåsen

Tidenes første internasjonale kombinertrenn på snø for jenter vil bli arrangert 11.-12. mars i Granåsen i forbindelse med World Cup-rennene.

I høst ble historiens første plastrenn arrangert i tyske Oberstdorf. Det er aldersgruppen 1998-2002 som får sjansen i Granåsen i mars.

- Vi er veldig glade for at vi får det FIS-rennet på snø i kombinert for jenter lagt til Norge. Det er en gladmelding til alle yngre kombinertløpere, og spesielt for jentene som tidligere aldri har hatt et slikt tilbud. Det at det blir flere internasjonale renn for jenter betyr nye muligheter å strekke seg til. Stor takk til Trondheim kommune, arrangøren i Granåsen og til FIS for at vi får til rennene. Det inspirerer alle i kombinertleiren at Norge kan være med å utvikle kombinertsporten sammen med FIS, sier leder av kombinertkomiteen i Norges Skiforbund, Paul Einar Borgen.

Norge har vært pådriver for å få jenter inn i internasjonal kombinertsport. Borgen roser både renndirektør i FIS, Lasse Ottesen og assisterende renndirektør, Jan Rune Grave for den store jobben for å få realisert kvinnekombinert.

Silje Opseth, som blant annet kom på pallen i Oberstdorf, er veldig glad for å få en ny sjanse til å konkurrere internasjonalt.

- Det er veldig morsomt å se hvor fort utviklingen går. Dette betyr at vi får to internasjonale konkurranser denne sesongen, og det er spesielt å få det første på snø til Norge, sier hun.

For renndirektør Lasse Ottesen er det viktig å ta det neste steget i utviklingen av kvinnekombinert.

- Vi hadde 40 jenter til start i Oberstdorf fra ni nasjoner. Nivået var høyere enn ventet, og fremover er målet å få lansert flere internasjonale FIS-renn og etter hvert en kontinentalcup, sier han.

Leder av organisasjonskomiteen for World Cup Granåsen, Erik Andresen, er klare til å ta imot jentene til Granåsen.

- Vi er glade for å ha fått denne tilliten av FIS og NSF og vil gjøre vårt beste for at ungdommene skal få gode og minnerike opplevelser med stor stemning og gode konkurranser, sier Erik Andresen.

De norske jentene gleder seg til kombinertrenn i Granåsen i mars. Her fra Oberstdorf i august. Fra venstre: Karoline Bjerke Skatvedt, Ida Marie Hagen, Hanna Midtsundstad, Silje Opseth og Tonje Bakke.

Se sak på fisski.com

Fakta om rennene