3.plass til Kokslien på hjemmebane

Det ble en god norsk dag på Lillehammer. Gode langrenn løftet det norske laget oppover på listene på hjemmebane.

Etter en fantastisk sesongåpning i Kuusamo forrige helg hadde alle store forventninger til helgens World Cup-renn på hjemmebane i Lillehammer.  Fredagens prøvehopping og PRC ble avlyst etter for mye vind, og dermed fikk alle konkurrere lørdag.

Selv om det var mye bedre vær lørdag var det allikevel mye skiftende vindforhold. Magnus Krog med Norges lengste hopp var uheldig noen meter før fallgrensa da skiene hekta seg så han falt. Jan Schmid ble Norges beste med en 11. plass etterfulgt av Håvard Klemetsen på en 20. plass under hopprennet.

Jan Schmid startet 1.01 bak Francois Braud som vant hopprennet.   Jørgen Graabak, Magnus Moan og Mikko Kokslien fant hverandre rask under langrennet og gikk sammen helt til Mikko rykket fra under 3 runde og Graabak svarte og hang etter. Det endte med en solid 3. plass til Mikko som startet som nr 28, 1:40 min bak førstemann. Jørgen Graabak gikk inn til en sterk 4. plass og Magnus Moan ble tredje beste nordmann på 7. plass.

Som forrige helg ble Norge igjen beste nasjon med 3 utøvere på topp 10.   Mikko hadde raskest langrennstid etterfulgt av Jørgen Graabak, Johannes Rydzek og Magnus Moan. Et sterkt og solid renn av Norge som igjen beviser at vi er blandt de aller beste, selv med en uheldig start i hoppbakken.

Jason Lamy Chappuis leder verdenscupen med 145 poeng, etterfulgt av Jørgen Graabak med 130 poeng og Eric Frenzel med 126 poeng.

Vi vil også gratulere Audun Hokholt med sin World Cup-debut.

I morgen starter nytt renn 9.30 med langrenn 14.15.