Miljøskapende kombinertsamling på snø

En sammenspleiset kombinertgjeng koste seg på ski i naturskjønne omgivelser. Kombinertløperne fra NTG og Lillehammer Nordic Combined bisto som trenere for våre fremtidige kombinertstjerner på Nordseter.

Denne helgen ble det arrangert rekrutteringssamling for alle kombinertløpere i RC-alder. Hele 36 utøver, både gutter og jenter, pluss foreldre var med på samlingen som ble avholdt på Nordseter. Foreldregruppa, i samarbeid med Norges Skiforbund kombinert, Lillehammer Nordic Combined (LNC) og NTG Lillehammer sto for opplegget rundt samlingen. Store deler av samlingen ble brukt i området rundt Nordseter og Sjusjøen. De siste dagers snøfall gjorde sitt til at skiforholdene var glimrende både lørdag og søndag.

Skileik, stafetter og balansetrening
Samlingen hadde sitt mål i å utvikle miljøet for våre kombinertrekrutter. Utøvere og foreldre fra hele landet hadde tatt turen til Nordseter, og fikk sine første stavtak for sesongen.

Lørdagens første økt ble brukt til innkjøring på ski med balanseøvelser underveis, hurtighet og stafetter. Siste ledd i økta var ”first man/woman down” fra fjellet og ned til hyttene på Nordseter. Ryktene sier at det ble en svært tøff seanse, med løs snipp, frie tøyler og bånn gass. LNCs Sindre Ure Søtvik og Øysten Granbu Lien gjorde en glimrende jobb som trenere.

Andreøkta sto Mats Waaler og Espen Andersen for. Her var det lagt opp til skileik i alle varianter. Fra skirugby, haien kommer og stiv heks. Underveis i økta ble det kjørt balanseøvelser hvor utøverne utfordret hverandre i ulike øvelser. Som bildene viser var det 17 stykker som sto på ski i en rekke, i blinde. Herlig og kreativ ungdom.

Journalister for en kveld
Lørdagskvelden var satt av til å intervjue hverandre. Utøverne på samlingen er fra ulike regioner, og målet var å lage artikler som skal sendes til de respektive lokalavisene. Dette ble en stor suksess, og vi vil  dele noen av historiene her på skiforbundet.no.

Artikkel 1

Artikkel 2

Hopptrening på langrennski
Søndagens trening ble krydret med balansetrening, spesifikt for hoppdelen av kombinert. NTG-løperne Lars Buraas, Simen Tiller, Sigmund Sørensen Kielland og Fredrik André Strøm var med som trenere og ga en fin innføring i øvelser som kan benyttes for å bevisstgjøre balansen i sittestillingen. I tillegg ble det kjørt stafetter som avslutning på økta med varianter av sving og rykktrening.

Nesten samtlige utøvere og foreldre fikk en siste skitur i strålende sol søndag ettermiddag. Alt i alt en perfekt samling for våre kombinertrekrutter.

Foreldregruppa i RC, NTG og LNC fortjener en stor takk for at samlingen ble så bra som den ble

Vi gleder oss til sesongen