Nytt styre og selskap i Holmenkollen

Kristin Vestgren Sæterøy og Bjørge Stensbøl

Et nytt selskap for å arrangere verdenscuprennene i nordiske grener hvert år i Holmenkollen, er under etablering.

Folket har funnet veien tilbake til den årlige World Cup-helgen i Holmenkollen, men nå skal arrangementet bringes enda ett nivå videre. World Cup-arrangementet i Holmenkollen rangeres høyest av Det internasjonale skiforbundet når det gjelder sportslig og teknisk gjennomføring, men sliter imidlertid med økonomien. For å øke fokus rundt dette har de to arrangørene Norges Skiforbund og Skiforeningen besluttet å skille arrangementet ut i et eget selskap.

Selskapet er under etablering, men det nye styret er allerede på plass. Bjørge Stensbøl (66) er pekt ut som styreleder.

- Dette er en utrolig spennende utfordring, og jeg har fått med meg et styre med fantastisk mye kompetanse. Derfor var det ganske enkelt å svare ja da jeg ble spurt til å lede dette selskapet på vegne av eierne Norges Skiforbund og Skiforeningen, sier Stensbøl.

Holmenkollen er et nasjonalt og internasjonalt ikon, og har vært en arena for store idrettsprestasjoner og folkefester i mer enn 120 år. Ikke minst opplevde folk dette under VM på ski i 2011. Alt er forankret i stolt norsk skitradisjon og historie. Nasjonalarenaen har en unik posisjon i skiverden. Holmenkollrennene har vært og skal være vinterens 17. mai. For å få nye uforglemmelige øyeblikk og at den unike Kollen-historien går videre inn i en krevende fremtid, har derfor Skiforeningen og Norges Skiforbund besluttet å danne et nytt selskap. Dette for å stå enda bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer.

Det er ingen tvil om at Bjørge Stensbøl og styrets utfordring blir å få økonomien i balanse. Den tidligere toppidrettssjefen har blant annet vært i 11 OL, og ledet de norske troppene i ti. Han har i tillegg gjestet en rekke store idrettsarrangementer, og har skaffet seg mye erfaring på dette området opp gjennom årene.

Kristin Vestgren Sæterøy (44), som fra nyttår har hatt ansvar for World Cup i Holmenkollen, blir daglig leder for det nye selskapet. Hun vil få med seg nøkkelpersoner som har jobbet med World Cup Holmenkollen i flere år. I tillegg vil det trekkes på kompetanse fra eierne Norges Skiforbund og Skiforeningen. Men ikke minst er det fortsatt innsatsen fra de mange hundre frivillige som fortsatt vil være bærebjelken i arrangementet.

- World Cup Holmenkollen er et fantastisk spennende og utfordrende arrangement å jobbe med. Jeg er veldig glad for ressursene og kompetansen som sitter i det nye styret. Dette blir veldig viktig i den videre utviklingen av arrangementet, sier Sæterøy.

Det nye selskapet vil eies 50 prosent av Norges Skiforbund og 50 prosent av Skiforeningen.

Dette er det nye styret:

Bjørge Stensbøl , styreleder

Bente Lier
Er generalsekretær i Skiforeningen

Stein Opsal
Er generalsekretær i Norges Skiforbund

Bente Holm
Er administrerende direktør i Visit Oslo og bringer inn kompetanse og ideer om hvordan hele byen kan involveres.

Are Kjensli
Har bred arrangementserfaring fra OL 1994, mangeårig leder av organisasjonskomiteen i Holmenkollen og styret i Ski-VM 2011. Er administrerende direktør NHO Logistikk og Transport.

Jørgen Roll
Har festivalerfaring bla gjennom å ha ledet Norwegian Wood i en årrekke. Nytilsatt administrerende direktør i Oslo Konserthus

Tore Rynning Nielsen
Har bred næringslivserfaring. Partner Herkules Capital

Terje Svabø
Mangeårig erfaring innen media og kommunikasjon. Hoppentusiast som bla bidro til å fåpublikum tilbake til Kollen i 2013.

Kristin Vinje
Tidligere finansbyråd i Oslo, nå Stortingsrepresentant