Clas Brede Bråthen

Klart for Konica Minolta Storsamling

Denne uka er det klart for Klart for Konica Minoltas Storsamling i Midtstubakken. Tidenes mestvinnende skihopper, østerrikske Gregor Schlierenzauer, er en av flere trenere under samlinga.

Hoppsportens «Norway Cup» arrangeres i Midtstua denne uken. Over 200 hoppglade barn fra hele landet deltar på det som kan beskrives som årets høydepunkt for unge talenter i hoppsporten. Det norske hopplandslaget er også på plass som trenere, samt så har de egen samling parallelt. Schlierenzauer er opptatt av å gi noe tilbake til hoppsporten, og «norgesvennen» ser frem til å komme tilbake til Holmenkollen.

- At tidenes mest meritterte skihopper setter av tid til å dele sine erfaringer og sin kunnskap med norske hoppere, i alle aldre, er stort. Det sier mye om han, og det sier mye om norsk hoppsport at han velger nettopp oss. Vi tar han i mot med respekt, ydmykhet og glede. Og vi gleder oss til å få høre om noen av hans uforglemmelige øyeblikk så langt i sin fantastiske karriere, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Onsdag kl. 12.00 er det klart for Konica Minolta Challenge med kåring av King og Queen of the hill med hele landslaget på startstreken.

Konica Minolta fortsetter også som hovedsponsor for samlinga.
- Dette sørger for at mange unge og håpefulle hoppere får seg uforglemmelige øyeblikk. Vi er ekstremt heldige som har en sponsor i Konica Minolta som bryr seg om topp og bredde, mener Bråthen.

Treningscampen, som varer fra 27. juni til 1. juli, arrangeres for fjerde gang i rekrutteringsanlegget i Midtstubakken, hvor unge hoppere i alderen fra 6 år og oppover er samlet sammen med eliten i norsk hoppsport. De unge deltakerne trener på hopp, balanse, styrke, spenst og mye mer, sammen med verdens beste hopputøvere. Turntrenere fra Drammen turn er blant annet på plass. På plass er også trenere fra USA og Slovenia. Flere unge svenske utøvere, også på jentesiden, er også på plass under storsamlinga for å ta del i Norges Skiforbund Hopps kompetanse. Kompetanse er nemlig et svært viktig område for hopplandslaget. Norges Skiforbund Hopp gir samtlige ledere og trenere lederutdanning ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Alle landslagsløperne har også vært gjennom trenerkurs som de skal øve på i praksis under samlinga.

- Vi gleder oss nok en gang til å være sponsor av dette flotte arrangementet. Vi ser frem til en morsom og for mange unge hopptalenter en svært spennende uke. Vi ser helt klart verdien av å være en del av storsamlingen, med en unik blanding av trening, moro og møter mellom rekruttering og elite innen hoppsporten. At også Gregor velger å ta turen til Oslo denne uka setter en fantastisk ramme rundt samlinga , sier markedssjef i Konica Minolta, Rolf Gunnar Solhaug.

NTB Scanpix