Walter Hofer på besøk i Oslo sist uke. (NTB scanpix)

Om den norske hoppuka

Som dere sikkert har registrert i media blir det norsk hoppuke til vinteren. Det blir renn i Holmenkollen, Lillehammer, Granåsen og i Vikersund.

Sist uke har renndirektør for hopp i Det internasjonale skiforbundet, Walter Hofer, møtt representanter fra Norges Skiforbund for å diskutere hele prosjektet. En skisse til gjennomføring vil bli lagt fram for godkjenning i forbindelse med FIS-kongressen i Mexico i juni etter Hofers innspill og forslag på møtet i Oslo sist uke.

Ett sentralt punkt i modellen er at kvalifiseringen skal gjøres viktigere enn i dag. Den norske hoppuka kan dermed bli den tøffeste hoppkonkurransen i verden, hvor alle som ønsker å hevde seg i sammendraget må delta i alle kvalifiseringer og renn, totalt 10 renn på 10 dager.

Det ble også diskutert logistikkløsninger med tog mellom arrangørsted, samt felles samkjøring av akkreditering, logistikk- og sekretariatsfunksjonene hvor arrangørene på denne måten framstår som én arrangør! Foreløpig er det ikke besluttet navn/logo på konseptet.

Her er datoene:
10. mars: Holmenkollen, kvalifisering
11. mars: Holmenkollen, lag
12. mars: Holmenkollen
13. mars: Lillehammer, kvalifisering
14. mars: Lillehammer
15. mars: Granåsen, kvalifisering
16. mars: Granåsen
17. mars: Vikersund, kvalifisering
18. mars: Vikersund
19. mars: Vikersund

De siste ukene har NSF i samarbeid med arrangørene og FIS jobbet mye med konseptet og hvordan det hele kommer til å fungere. Vi vil komme tilbake etter FIS-kongressen i juni med en nærmere presentasjon av konseptet.

NTB Scanpix