Maren Lundby (t.v.), Christian Meyer og Line Jahr. (NTB scanpix)

Meyer oppsummerer sesongen

Verdenscupsesongen er nå over og vi kan se tilbake på et svært lærerikt år, noe vi tar med oss inn i den kommende VM-sesongen. Landslagstrener for kvinnene, Christian Meyer, oppsummerer sesongen.

Resultatmessig er vi fornøyd med Maren Lundbys prestasjoner. Hun fikk med seg blant annet fire pallplasser, henholdsvis i Lillehammer, Oberstdorf, Holmenkollen og Hinzenbach. Hun endte på sjetteplass i sammendraget som er karrierebeste.

Maren har hevet seg på flere områder denne sesongen. Hun er blitt mer stabil som en direkte følge av at hun har mer kunnskap om skihopping. Variasjonene er mindre og toppnivået er høyere. Med nok en ressursperiode, med fokus på basis hoppteknikk og drilling av mønster i varierte øvelser, skal det bli moro å se hvor hun setter «skapet».

Vi har vært nære å fighte om seier i Holmenkollen med Sara Takanashi hvor var Maren en klar toer, selv om målet om å vinne hopprenn har uteblitt ennå. Men vi skal fortsette jakten på å stå øverst på pallen Før trodde vi det var mulig, men nå ser vi og «vet vi» at det er mulig, og det viktigste, at jentene selv ser det.

Takanashi viser igjen at hun er suveren, med 14 av 17 mulige seire, hun jobber ekstremt hardt for å beholde tronen, men det gjør også vår beste hopper. For Norge som hoppnasjon er det viktig med en frontfigur som Maren, hun tar ingen snarveier, og jobber minst like hardt som Takanashi. Vår utfordring blir å jobbe smartere enn Japans hoppdronning.

I vår satsningsmodell for sesongen 2015-16 fant vi plass til to A-lags utøvere, nevnte Lundby og  Line Jahr, samt én utøver på Toppidrettsatsningen, Anniken Mork. Line hadde en meget sterk sommersesong, ble satt ut av skade i kneet på nyåret. Etter dette har hun strevd hardt for å komme tilbake på samme nivå. Line skal sammen med fysioterapeut og lege avgjøre hvilken type behandling som skal gjennomføres videre. Line er også svært hardtarbeidende, og vi skal ikke glemme hennes pallplasseringer fra sommer GP. Dit kan hun absolutt komme igjen.

Anniken Mork som satte rekorder på spensttester gjennom ressursperioden, og som visste hopping av internasjonal klasse i høst, ble sesongens ulykkesfugl med ikke mindre enn to beinbrudd innen to måneder. Hun er en fighter og har nå kastet gipsen, og er veldig motivert for å hoppe på ski.

Silje Opseth

På juniorsiden i år kom Silje Opseth (17) inn på WC-laget etter god hopping og seire i norgescup. Dette resulterte i karrierebeste  og 18. plass i VM-bakken i Lahti. Her viste hun også hopp på trening at hennes potensial allerede er topp 10 i verden.

I junior-VM resulterte det i 10. plass for Holeværingen, med en god omgang.

Silje har store muligheter fremover. Når hennes vilje og stå på evne blir kombinert med større innsikt i basis hoppteknikk og arbeidsmetoder, vil hun ta ytterligere steg.

I junior-VM fikk også Thea Kleven (15) fra Flying Team Vikersund sjansen. Den grep hun med begge hender. I førsteomgang lå hun på en 8. plass etter første omgang, mens hun tapte noen plasseringer i finaleomgangen. Men hun er en hopper for fremtiden sammen med mange andre.

Kort oppsummert har vi Maren Lundby i verdenstoppen, flere juniorer på tur opp, men for få utøvere på høyt nivå.  Etter påske vil NSF Hopp ha sin årlige evaluering, i kjølvannet av dette vil laguttakene komme og planer for neste sesong være klare.

På kvinnedagen 8. mars er det NM for jenter i Tolga, der stiller det et rekordhøyt antall jenter til start. 22 jenter er påmeldt, 6 utøvere mer enn i fjor. Dette er svært gledelig og betyr mye for fremtiden til jentehopping i Norge.

NTB Scanpix