Foto: SVein Granerud.

Lagsølv i Junior VM

Det ble et overraskende sølv til Norge i Junior VM i Rasnov

Junior VM er over for i år, og det før det hele skulle være i gang. Værgudene spilte ikke på lag med arrangøren, og at alle øvelsene i det i det hele tatt ble gjennomført er helt utrolig. Det har vært meget varmt her, og det har vært bart alle steder unntatt  i bakken. Det har vært over 100 personer som hver kveld har fylt på ny snø, og vi er meget imponert over arrangøren som har klart å få dette til.

Vår beste prestasjon var lagsølv for gutter. Det var et meget overraskende resultat, og desto mer gledelig. På laget hoppet Marius Lindvik, fra Kollenhopp, Are Sumstad fra Lillehammerhopp, Robin Pedersen fra Trønderhopp og Halvor Egner Granerud fra Kollenhopp, som fikk den høyeste poengsummen i rennet. Tyskland vant, mens Japan ble nr 3. Østerrike ble nr 5. Den store favoritten Slovenia, med bla Domen Prevc og Anze Lanisek, ble nr 5.

I den første mix konkurransen i historien, ble vi nr 4. På laget hoppet Anna Odine Strøm, NTG, Marius Lindvik, Kollenhopp, Silje Opseth, NTG, og Halvor Egner Granerud.

I den individuelle konkurransen for jenter var den store overrakselsen Thea Kleven, Flying Team Vikersund. Hennes første hopp ga henne en 8. plass etter 1. omgang, men hun klarte ikke helt å følge opp i 2. omgang. Men en meget sterk debut av Thea! Tonje Bakke, NTG, Anna Odine Strøm, NTG og Silje Opseth var de andre som hoppet i konkurransen.

I den individuelle konkurransen for gutter, hoppet Jesper Ødegård, NTG, Robin Pedersen, Trønderhopp, Halvor Egner Granerud, Kollenhopp, og Marius Lindvik, Kollenhopp.

Alle resultater på FIS sine sider
Som nevnt innledningsvis var det utfordringer med bakken, og det medførte at det ble få treningshopp. Før de individuelle konkurransene ble det bare hoppet et treningshopp før konkurransen. I lagkonkurransene gikk man rett i rennet. Vi viste stigning hele veien, og det toppet seg altså med sølvet i lagkonkurransen.

Vi gratulerer hele troppen, som har støttet hverandre gjennom hele oppholdet.
Trenere har vært Henning Stensrud og Tore Sneli. Smører Arne Sneli, og lagleder Tore Øvregård.

NTB Scanpix