Anders Fannemel i aksjon i Vikersund i fjor. (NTB scanpix)

Ekstrarenn til Vikersund

Det avlyste rennet i Holmenkollen blir erstattet av et ekstra skiflygingsrenn i Vikersund fredag.

Dette besluttet internasjonale skiforbundet (FIS) mandag i samarbeid med Norges Skiforbund og arrangørene i Vikersund.

Arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund er glad for at det avlyste Holmenkollrennet blir satt opp på nytt.

- Vi var veldig fortvilte over situasjonen i Holmenkollen søndag ettermiddag, men det var ingen annen mulighet enn å avlyse rennet. Derfor er vi veldig glade i dag for at vi får til denne løsningen med Vikersund, sier Lund.

Etter hektisk møtevirksomhet søndag og mandag mellom arrangører, FIS tv- og markedsselskaper som eier rettighetene, er det enighet om et ekstrarenn fredag kveld. I praksis betyr dette at kvalifiseringa fredag utgår til fordel for at alle deltakerne automatisk er kvalifisert til 1. omgang. Det nye er at det blir satt opp en 2. omgang som gjør at programmet fredag kveld varer lenger.

- Først må jeg si at jeg føler veldig med arrangørene i Holmenkollen, men når situasjonen ble som den ble er vi selvfølgelig positive til å arrangere et ekstra renn. Vi er glad for den tilliten vi har fått både fra FIS og NSF. Vi håper at enda flere nå velger å ta turen til Vikersund fredag. Velkommen til vinterfest i Vikersund både fredag, lørdag og søndag, sier Stig Hamstad, leder av organisasjonskomiteen i Vikersund.

Nytt rennprogram for Vikersund helga kommer på fisski.com

NTB Scanpix