Joacim Ø. Bjøreng

Sikret ekstraplass i verdenscupen

Joacim Ødegård Bjøreng (20) ble nummer to i den siste perioden i kontinentalcupen. Dermed sikret han ekstraplass i verdenscupen.

I de fire første verdenscuphelgene får Norge dermed lov til å ha med sju hoppere i verdenscupen, takket være Bjørengs kvoteplass fra COC-hoppingen i høst.

20-åringen, som representerer Røykenhopp, endte som nummer to i COC-finalen i tyske Klingenthal lørdag. Det er tradisjon at den utøveren som hopper inn kvoteplass også får benytte den i verdenscupen.

- Det er kjempebra at vi får full kvote og syv plasser i de første rennene. Joacim fortjener plassen etter at han har vist gode takter i sesongen så langt. Han får hoppe om det ikke skjer noe ekstraordinært de siste ukene, men denne perioden er spesiell siden det er overgang fra sommer- til vinterhopping. Vi gleder oss først og fremst over Joacims gode utvikling, og håper han klarer å vise like gode takter fremover, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

Selv er Bjøreng kjempeglad over utviklinga i bakken i sommer. For den har vært positiv.

- Det er gøy å få det til, og det er ekstra gøy å sikre en ekstra kvoteplass. Jeg har jobbet hardt i sesongoppkjøringa, og skal gi alt fremover. Dette gir inspirasjon, sier Bjøreng.

NTB Scanpix