NM normal bakke Midtstuen

Daniel Andre Tande og Maren Lundby vinnere av NM normal bakke

Tidsskjema:

Daniel Andre Tande og Maren Lundby ble norgesmestere i Midtstuen i dag.

Resultatliste individuell konkurranse her.

Endret starttidspunkt lagkonkurranse søndag.

Prøveomgang kl. 12. 1 omgang kl. 13.

Lørdag 29. oktober: 13:00: NM normalbakke, 1. omgang kvinner og menn
Søndag 30. oktober: 11:00: Lag, 1 omgang

Hele den norske hoppeliten, samt deler av kombinerteliten stiller på bommen når det er klart for NM-hopp normalbakke lørdag og søndag.

Det kan bli et meget interessant hopp-NM, i år for første gang foran verdenscupen starter.

Det er individuelt renn lørdag, mens det er lag-NM søndag i Midtstubakken. Helgas NM blir også tidenes første med isspor og plast som underlag. Tidligere har NM normalbakke blitt arrangert i etterkant av verdenscupsesongen, men foran denne sesongen har hoppledelsen gjort grep. Det påmeldt cirka 100 deltakere, hvorav 14 er i kvinner. Dette er også rekord i en K90-bakke. I søndagens lag-NM er det påmeldt 19 lag.

Helgas NM blir tidenes største hopp-NM i moderne tid. Det er veldig mange ildsjeler som legger ned mye arbeid hele året på alle nivåer i hopp-Norge.

- At det nå er rekorddeltakelse i NM har med mange ting å gjøre. Det har over lang tid vært jobbet med å skape en god anleggssituasjonen i Norge. Vi har utviklet et konkurransesystem som har redusert frafallet i aldersgruppen 13-19 år ettersom vi forsøker å gi alle utøvere utfordringer på det nivået de til enhver tid er på. Grepet med å flytte NM har heller ikke gitt negativ effekt i forhold til deltakelse ser det ut til, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

NB! Lagledermøte fredag flyttet fram en time til kl. 17.

Invitasjon på skiforbundet.no

100 løpere er startberettiget til NM normal bakke.  Alle løpere definert som elite og A-løpere er startberettiget uavhengig av alder. Det betyr at yngre løpere enn junior som har fått prøvd seg i enkeltrenn i A-klassen ikke er startberettiget. Fra B-klassen er det kun seniorer og juniorer som kan meldes på forutsatt at de er innenfor de 100 høyest rangerte løperne.

Startliste NM individuelt lørdag 291016 her.

Skikretser som mangler løpere i junior og/eller senioralder til å kunne stille et 1 lag til NM kan søke om starttillatelse for en yngre løper. Løperen må ha NC poeng i sesongen, altså etter 1 mai 2016, for å bli vurdert. Løpere som får starttillatelse på denne måten får også stille i det individuelle rennet.

Ytterligere informasjon om NM finnes på startsiden hopp på hjemmesiden. Her er det bare å gå inn på arrangementet under terminlisten.

Spørsmål stilles til morten.lein@skiforbundet.no

NTB Scanpix