Christian Meyer og Maren Lundby (NTB scanpix)

Godt i rute foran vinteren

Hopplandslagene er ferdig med sommerrennene, og er godt i gang med å forberede seg for vinteren.

Årets Sommer Grand Prix er over, både for kvinnene og mennene. Nordmennene fikk vist seg greit frem, og det er blitt levert mange gode resultater.

- Vi har fått vist oss bra frem i enkeltrenn, men har en jobb å gjøre mot sesongstarten siste helga i november i Kuusamo. Tiden neste halvannen måned skal vi bruke godt. Det blir en kombinasjon av hopping, teknisk trening, fysisk trening og restitusjon, forklarer landslagstrener Alexander Stöckl (bildet).

Han håper og tro at de norske utøverne kommer til å være med å kjempe i toppen i vinter, men er klar på at nivået er knalltøft.
- Gutta må gjøre små justeringer for at vi skal være der, men vi er godt i rute. Vi gleder oss også over at vi kan stille med full kvote i den første verdenscupperioden. De nest beste gutta har også vist gode takter i sesongoppkjøringa, men det er blitt svært tøft og jevnt i toppen, mener han.

På kvinnesiden har bredden i Norge aldri vært større. Jentene har fått prøvd seg i enkelte internasjonale renn i høst med stort hell. I september hoppet blant annet Maren Lundby inn til en knallsterk 2. plass i et Sommer Grand Prix-renn i Russland, mens Silje Opseth tok karrierens første Grand Prix-poeng. Samme helg gikk Thea Sofie Kleven til topps i et kontinentalcuprenn i Lillehammer, og jentene har sin verdenscupstart på hjemmebane første helga i desember nettopp i Lillehammer.
- Maren har tatt skikkelig steg i årets sesong. Hun er mer stabil, og jobbet hardt i sesongoppkjøringen, forteller landslagstrener Christian Meyer.

Hopplandslagene har også jobba ekstra i år med å ha utøvere og trenere på skolebenken i forhold til hoppforståelse og helheten om hvordan bli en skihopper i verdensklasse. Dette har vært en suksess.

Sportssjef Clas Brede Bråthen (bildet) ser frem mot sesongstarten for både mennene og kvinnene, og er selvfølgelig ekstra spent.

- Maren viste i Russland i september at hun er fullt på høyde og tidvis bedre enn tidenes beste kvinnelige hopper. Nivået blant jentene er veldig høyt nå, og det er gledelig at en av de aller beste er en norsk jente. Vi ser at det må leveres topp prestasjoner hele tiden om vi skal være på toppen, det har vi ikke klart i alle rennene i sommer. Vi har sett at de beste hoppene til våre hoppere, både på jente og guttesiden, er gode nok til å vinne hopprenn på øverste nivå, sier han.

Overgangen til vinteren
Siste helga i oktober er det klart for NM i Midtstubakken. Det er alltid knyttet ekstra spenning til den første konkurransen på isspor. Hvilke av løperne takler overgangen best? I løpet av kort tid har storbakkene i Norge fått lagt isspor i tilløpene, det samme som benyttes om vinteren. For utøverne er det viktig med god og nødvendig trening slik at overgangen fra porselen til isspor går greit ettersom vintersporet gir en annen glidfølelse for utøverne i tilløpet. Tradisjonelt så er det ikke alltid de samme utøverne som er i toppen om sommeren som om vinteren, men det kommer alltid nye stjerneskudd og overraskelser – også utøvere fra Norge.

- Vi skal bruke tiden frem til verdenscupstart på å gjøre de siste forberedelsene så grundige at vi leverer på toppnivået med bedret stabilitet, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Hopplandslagene reiser tradisjonelt til syden første uka i november for en restitusjonssamling. Deretter starter jakten på å finne en åpen vinterbakke, forhåpentligvis i Norge. Dette for å finne den optimale tryggheten og selvtilliten foran sesongen.

NTB Scanpix