Gleder seg over god utvikling

- Jeg har aldri sett at jentene har hatt dette nivået om sommeren i internasjonale konkurranser før, det er gledelig, sier landslagstrener Christian Meyer.

Maren Lundby endte på fjerdeplass, mens Line Jahr endte på sjetteplass sammenlagt. Mens Line fikk med seg to pallplasseringer, hadde Maren én. Det har aldri skjedd før at Norge har hatt to jenter topp seks i en sommer Grand Prix sammenlagt.

- Dette gir oss ekstra trygghet på at jobben vi som lag har lagt ned frem til nå, har en god kurs. Det er riktignok viktig å påpeke at både Maren og Line har lagt ned en fenomenal jobb i mange år, og vi ser nok nå at innsatsen som er blitt lagt ned begynner å gi resultater. Det at Line i en alder av 31 år øker kapasiteten i bakken betyr også at hun er meget bevisst på hva som kreves for å prestere.  Vi har en god del å jobbe med før vi er like stabile og trygge som Sara Takanashi er i hoppbakken, men vi er helt klart mye nærmere nå. Vi vet hva som må på plass fremover, og jeg opplever at alle er gira for å fortsette den gode utviklingen, sier Christian Meyer.

Sportssjef Clas Brede Bråthen gleder seg over jentene fremganger i sommer. Han er spent på fortsettelsen.
- Toppnivået er høyere enn tidligere, men fortsatt bærer hoppinga på endel ustabilitet. Utviklinga er riktignok positiv, sier han.

- Spent
- Jeg er veldig spent på jentene bak Maren og Line i helga. Jeg håper og tror også disse har tatt nye steg, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Christian Meyer er også spent på hva de norske juniorjentene kan klare mot god internasjonal motstand.

- Juniorjentene har også lagt ned en stor jobb i sommer. Spesielt har Tonje Bakke utviklet seg positivt. Bak henne vet vi kapasiteten til Anna Odine Strøm og Silje Opseth er høy, men har variert i prestasjonene. Uansett er det nye muligheter i helga, sier Meyer.

Les også tidligere sak på skiforbundet.no

Disse stiller i Midtstubakken i helga

NTB Scanpix