Maren Lundby

Lundby og Jahr vil til topps

Maren Lundby og Line Jahr jobber hardt med stabiliteten i bakken. Begge vil kjempe i toppen i hvert eneste renn til vinteren.

- Det gikk opp og ned i fjor. Begge viste potensial til å vinne hopprenn, men det ble for ustabilt, sier landslagstrener Christian Meyer.

Han forteller at gjennom siste sesongs evaluering har de funnet hvor skoen trykker mest.

- Det handler mye om å øke bevisstheten og forståelsen av skihoppets mekanismer hos utøverne, og å repetere dette kontinuerlig gjennom ressursperiode og konkurranseperiode. Vi har brukt blant annet Steinar Braaten fra Olympiatoppen i dette kartleggingsarbeidet, og vi gjør også mye av oppkjøringen sammen med herrelaget. Her har vi fått mye god input, og gode diskusjoner som fremmer utvikling både hos utøvere og trenere. Vi ønsker selvstendige og utviklingsorienterte utøvere, og vi merker at det å bruke mye tid på dette har hjulpet utøverne til å kunne se sammenhengen og nytten av treningen bedre enn tidligere. Det gir selvtillit å mestre, og sjansene er større for at begge skal bli mer stabile i bakken til vinteren.

Line Jahr

- Vi har hatt en bra start så langt. Maren gjorde en meget god samling i Østerrike, med en liten down i sommerhoppuka, og Line har vært stabil på høyt nivå hele veien, og må fortsette å jobbe med nedslag. Vi har fått gode svar så langt i år, og det gjør jentene offensive på veien videre. Årets sommer Grand Prix i august vil gi oss en pekepinn på hvor langt vi er kommet i forhold til konkurrentene, sier Meyer.

Landslagstreneren roser spesielt trener Jermund Lunder som følger jentene tettest, han maler på uavbrutt, og er sammen med jentene mye av grunnen til fremgangen.

Meyer forteller også at Anniken Mork i den nyopprettede toppidrettsgruppa har vist fremragende testresultater så langt under ledelse av Roy Erland Myrdal.

- Anniken produserer mer kraft enn noen av de andre jentene vi har hatt på teknisk test. Hun er  kjempespennende for fremtida, men er uferdig som skihopper. Ved hjelp av mye hopping og teknisk terping over tid tror jeg hun kan overraske de aller fleste fremover, sier Meyer.

Anniken Mork

Landslagstreneren roser også teamene. Det har aldri vært så mange jenter som satser på skihopping i Norge noen gang. Trenerne Tore Sneli (Lillehammer) og Geir Johnsen (Trondheim) gjør en god jobb med jentene på nivået under landslaget. På Lillehammer trener Anna Odine Strøm, Tonje Bakke og Silje Opseth til sammen til daglig, mens Sara Melø satser for fullt i Trondheim. I Flying Team Vikersund er også Anette Sagen blitt trener for rekruttene. Det blir også interessant å følge disse fremover.

- Bak disse igjen er det også flere lovende jenter på gang som blir tett fulgt med av Rune Rebne og jenteprosjektet. Vi gleder oss til fortsettelsen og ser frem til konkurransene som kommer, sier Meyer.

NTB Scanpix