Konica Minolta Storsamling 2015

Over 200 ungdommer koser seg i Midtstubakken.

Enda en uke med aktiviteter fra store og små er over i Midtstua. Den tredje Konica Minolta Storsamlingen er gjennomført, og det med like mange smil og regnskurer som tidligere år.

Uka ble sparket i gang med den årlige Jentekveldenm, og Standup Padling. Blikkstille vann, konsentrerte fjes og strålende sommervær virket lovende for uka som lå foran oss.

Og til tross for en hagl skur der, og litt tordenvær her, så fulgte værgudene opp og i løpet av uka har utøverne fått bryne seg på barmarkstreninger med landslagene, prøvd kampsport, turnet i Heminghallen og sust ned tilløpet hundrevis av ganger.
Mellom regnskurene på onsdagen fikk vi gjennomført King & Queen of the Hill, samt Konica Minolta Challenge der sponsorlaget stakk av med seieren. Line Jahr fulgte opp suksessen fra Sommerhoppuka, og Phillip Sjøen fikk vist at også han er i storform.

I år var fokuset lagt på balanse, rytme og telemarknedslag. Og aktivitetene som ikke vanligvis faller inn under et treningsprogram for en hopper beviste nok en gang at variert trening er viktig for å bygge en solid utøver, og ikke minst at det er gøy å bevege på seg.

Utøverne på landslaget og elitegruppa klarte å vise på torsdag at det ikke er dem det handler om denne uka, da Phillip Sjøen, Joacim Bjøreng, Daniel André Tande og Halvor Granerud trålte de små bakkene og terpet på nedslag med alle deltagerne på samlingen. De løp ivirige fra bakke til bakke, var med på å måle lengder og observerte med ivrige blikk. For en underlig sport dette er, når de som har satt utfor mamuttbakken i Vikersund kjenner pulsen øke i K-10 I Midstua.

Denne uka handler om hoppglede mer enn noe annet, i store og små bakker, for store og små utøvere. Og så fort skiene ligger i bilen og du forlater bakken fredag ettermiddag gripes du av den samme vemodige gledesfølelsen som kommer etter nyttårshopprennet: Nå er det 1 år til neste gang.

Se også innslag fra storsamlinga på facebook/Hopplandslaget.

Forhåndssak
Det mangler noe, men det meste er nå på stell, og det som ikke er på stell, ordner vi til mandag :)

Vi er ekstremt heldige som har en sponsor som Konica Minolta, som ønsker å bidra både til topp og bredde. De er sponsor på landslagsnivå, og de er hovedsponsor for vår Norgescup og selvfølgelig vår Storsamling. I tillegg er de også sponsor i det internasjonale skiforbundet, FIS. Det viser en sponsor som er oppriktig glad i skihopping.

I år er det 210 hoppere som er påmeldt. I tillegg kommer landslagene. Det er deltagere fra hele landet, og vi skal love at utøverne får en fantastisk uke. De skal gjennom barmarkstrening med landslagene i hopp, de skal gjennom barmarkstrening med kampsport (!), de skal ha trampolinetrening i Heminghallen, de kan prøve Standup padling i aktivitetsområdet som i tillegg inneholder balansering på slakk line, volleyball, fotball og ikke minst airtrack. Vi slenger på hoppetau, crocket vanlig og fotball crocket, og muligheter for bading, så jeg tror alle finner noe å gjøre.

Konica Minolta har i disse årene også utfordret oss til å arrangere Konica Minolta Challenge, både for landslaget internt, og for medarbeiderne i Konica.

I år blir det en ny konkurranseform for landslagene og nivået under, som vi har kalt King og Queen of the hill. Vi starter med opptil 16 hoppere. De møtes til duell, og vi står igjen med 8 hoppere. Disse går ut i duell igjen, og vi står igjen med 4. Til slutt har vi en vinner. Det samme vil gjelde for jentene, men der starter vi med et mindre felt.

Konicas medarbeidere utfordres i pausene i andre konkurranseformer mot deltagere på storsamlingen og ansatte i NSF hopp.

Vi gleder oss til storsamlingen starter på mandag, og vi takker vår sponsor Konica Minolta for at de er nettop det. Sponsor i hopp :)

Clas Brede Bråthen

NTB Scanpix