Vi er en betydelig hoppnasjon

Norge ligger inne med et betydelig antall hopprenn i neste års kalender.

Under de tradisjonelle vårmøtene i Zürich i helga ble foreløpig kalender lagt frem. Endelig vedtak skjer i FIS council i etterkant av kaldenderkonferansen i Varna i Bulgaria i juni hvor det kan komme justeringer.

Norge har de siste årene vært den nasjonen som arrangerer flest hopprenn i verden, og neste år er ingen unntak i så måte. På World Cup-siden ligger Norge inne på terminlistene med syv herrerenn og to kvinnerenn. Bare Tyskland har ett mer. I tillegg skal norske klubber arrangere en rekke COC- og FIS-renn. Sportssjef Clas Brede Bråthen representerte Norges Skiforbund under helgas FIS-møter og kommer med gledelig nyheter.

- Vi har stor tillit som arrangør av hopprenn internasjonalt. Generelt så var det lite anmerkninger om våre internasjonale renn sist sesong. Dette er langt bedre enn for noen år siden. Ting peker i riktig retning, men det er svært viktig å videreutvikle rennene og opprettholde kvaliteten. Vi får også skryt for å levere mye bra opplegg for utvikling av hoppsporten på kvinnesiden, sier han.

Mange av de samme konkurransene fra sist sesong ligger inne på terminlista. En liste som inneholder 40 World Cup-renn for menn, mens det planlegges 19 på kvinnesiden.

I Oslo ligger lagkonkurranse inne på herresiden som lørdagsrenn i tillegg til det tradisjonelle søndagsrennet i Holmenkollen.

Det ligger forslag inne om små justeringer på utstyrssiden. Ellers er det stor interesse fra leverandørene om å bidra til det beste for utviklingen av hoppsporten.

Se sak på fisski.com

NTB Scanpix